CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

اصالت زیبایی و انضمامی بودن سوژه در هنر

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۱۳ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۲۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۴
کد COI مقاله: JR_BAGH-2-3_008
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۷۴.۵۷ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۳ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله اصالت زیبایی و انضمامی بودن سوژه در هنر

    علیرضا نوروزی طلب (شناسه پژوهشگر - Researcher ID: ۶۲۳)
استادیار گروه مطالعات عالی هنر دانشکده هنرهای زیبا ؛ دانشگاه تهران

چکیده مقاله:

هرگونه قضاوت و داوری در مورد اثر هنری یا حقیقت هنر و زیبایی ، مبتنی بر این اصل است که انسان پیش از حکم ، تصوری از هنر و زیبایی داشته باشد. آیا منشأ تصوری که از حقیقت هنر در ظرف ادراکی انسانها به تحقق پیوسته است ، حقیقی است ؟ و یا آنکه منشأ آن تصور ، اعتباری و مبتنی بر سلیقه و عادت و ذوق و پسند و تداعی و خوساتهای فردی و اجتماعی است ، که پنداری از صورت و حقیقت هنر را در ذهن به وجود آورده است ؟ اثر هنری صورتی از حقیقت هنر و به عبارتی ، تجلی «صورت حقیقی هنر» است . اثر هنری به تمام ذات همه وجود و ماهیت خود را از هویت صورت نوعیه هنر دریافت می کند. هویت هنر ناشی از زیبایی حقیقی است و زیبایی حقیقی منشأ تحقق «صورت نوعیه هنر» است. هنرمند با دریافتی شهودی از هستی ، صورتی نوعیه ، مجرده و نورانیه و مثالی از زیبایی حقیقی در ظرف خیال خویش ابداع می کند که این صورت نوعیه به تمام ذات ، هستی خود را بنا به ظرفیت وجودی هنرمند ، اززیبایی مطلق و ازلی دریافت کرده است . آن صورت نوعیه ، مبداء و منشأ ایجاد اثر هنری است. تفسیر اثر هنری مبتنی بر دستگاه فکری مفسر است. تفسیر کننده اثر هنری ، نخست با صورت هنر مواجه می شود و سپس با مختصاتی که در صورت هنری تحقق پیدا کرده است ، به تفسیر و نقد اثر می پردازد . تفسیر اثر هنری از طرف تفسیرگران متفاوت با پیش زمینه های ذهنی مختلف ، منجر به ظهور مفاهیم گوناگون ذهنی و حتی متضاد ، نسبت به یک اثر هنری ، خواهد شد به همین جهت یک اثر هنری خصوصاً در حوزه ادبیات با قرائت های متفاوت و برداشت های گوناگون و حتی متضاد ، تفسیر یا خوانده می شود. هرگونه تفسیر در ارتباط با نشانه ها و نمادهای موجود در اثر ، در حکم واکنش روحی ما نسبت به متن است. در معنایی کلی ، متن به چیزی اطلاق می شود که تفسیر از آن آغاز و به آن ارجاع داده می شود. متن هنری ، متنی است با ساختار زیباشناختی که امکان تفسیرهای متعدد را فراهم می کند. متن هنری حقیقت ذاتی خود را از «صورت نوعیه هنر» اخذ می کند و معانی متعددی را در رویکردهای متفاوت تفسیری ، آشکار می کند. شناخت ساختار ذهنی منتقد و مخاطب آثار هنری ، می تواند مبانی نظری مفسران را آشکار کند . صورت هنری ، مستقل از دستگاه نظری مفسران به حیات مستقل خویش در اثر هنری متکی و فراتر از هر تفسیری دارای استقلال ذاتی است.

کلیدواژه‌ها:

هنر ، هنرمند ، اثر هنری ، زیبایی، سنت ، ذات شناسی هنر ، تفسیر ، امر قدسی و معنوی ، شهود ، حقیقت ، فاعل شناسا ، سوژه ، ابژه ، صورت نوعیه ، هویت ، ماهیت ، نشانه شناسی ، دورهرمنوتیکی ، تخیل هنری

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-JR_BAGH-JR_BAGH-2-3_008.html
کد COI مقاله: JR_BAGH-2-3_008

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
نوروزی طلب, علیرضا، ۱۳۸۴، اصالت زیبایی و انضمامی بودن سوژه در هنر، فصلنامه باغ نظر 2 (3)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BAGH-JR_BAGH-2-3_008.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (نوروزی طلب, علیرضا، ۱۳۸۴)
برای بار دوم به بعد: (نوروزی طلب، ۱۳۸۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

علم سنجی و رتبه بندی مقاله

مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
نوع مرکز:
تعداد مقالات: ۵۸۰۷۰
در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.