رابطه استفاده از قیاس و دلیل عقل در استنباط احکام

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 521

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_FIQHMG-3-6_003

تاریخ نمایه سازی: 5 خرداد 1398

چکیده مقاله:

فقیهان امامی مذهب در کتابهای اصول فقه خود همراه با بحث از چگونگی استفاده از کتاب و سنت و اجماع برای یافتن احکام، عقل را هم به بحث می گذارند و فی الجمله اتفاق نظر دارند که با عقل هم می توان حکم شرعی را به دست آورد. استفاده از عقل عمدتا تحت عناوین مستقلات عقلی ، استلزامات عقلی ، دلایل لبی ، تنقیح مناط و درک ملاک مورد بحث قرار گرفته است. اما همین فقیهان وقتی نوبت به استفاده از قیاس، آن هم از نوع مستنبط، برای اثبات حکم شرعی می رسد، پس از استناد به روایات ناهی از عمل به قیاس، عمدتا به دلیل آنکه عقل توانایی استنباط علت را ندارد، بر آن می تازند و با حجیت آن به مقابله برمی خیزند. اکنون این سوال مطرح است که با همه اهمیت و گستردگی عقل، چه شده است که هنگام به کارگیری آن در قیاس که فرا می رسد، مردود شمرده می شود، اما در موارد یادشده و شاید مواردی دیگر منشا استنباط حکم شرعی، حداقل برای مجتهدان، به حساب آمده است. در این نوشته بر این نکته تاکید شده است که چون علت حکمی به وسیله عقل استنباط شود، می توان آن علت را به جهت آنکه حکم عقل است و عقل یکی از مآخذ استنباط حکم می باشد، در جای دیگر هم ملاک حکم قرارداد و ارزش چنین علتی نباید کمتر از حکمی باشد که عقل محض مستقلا بدان پی می برد و لذا قیاس مردود در مذهب امامیه بدین معنای متعارف نباید انگاشته شود؛ بلکه آنچه در نصوص دایر بر رد قیاس آمده، به معنای دیگری است.

نویسندگان

محمد جعفری هرندی

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی شهرری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آخوند خراسانی، محمدکاظم، کفایه الاصول، قم، موسسه آل البیت لاحیاء ...
  • ابن­ ابی­ جمهور احسایی، محمد ­بن علی، عوالی اللیالی، قم، ...
  • ابن­ بابویه، محمد بن علی، علل ­الشرایع، نجف، چاپخانه حیدری، ...
  • امین، احمد، ضحی ­الاسلام، قاهره، مکتبه ­النهضه­ المصریه، 1964م. ...
  • انصاری، مرتضی بن محمدامین، فراید الاصول، قم، مجمع الفکر الاسلامی، ...
  • حر­عاملی، محمد بن حسن، وسایل ­الشیعه، قم، موسسه آل البیت ...
  • حکیم، محمدتقی، الاصول ­العامه للفقه ­المقارن، قم، ذوالقربی، 1428ق. ...
  • شریف رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، ترجمه حسین استادولی، ...
  • شهید ثانی، زین الدین بن علی، الروضه ­البهیه­ فی ­شرح ...
  • غزالی، محمد بن محمد، المستصفی ­فی­ علم ­الاصول، بیروت، دارالکتب ...
  • فاضل تونی، عبدالله بن محمد، الوافیه فی­ اصول­ الفقه، قم، ...
  • فخررازی، محمد بن عمر، المحصول­ فی­ علم ­الاصول، بیروت، موسسه ...
  • کاظمی خراسانی، محمدعلی، فواید الاصول (تقریرات نایینی)، قم، جامعه مدرسین، ...
  • کلینی، ­محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب ­الاسلامیه، 1363ش. ...
  • محقق­ حلی، جعفر بن حسن، معارج­ الاصول، قم، موسسه آل ...
  • مظفر، ­محمدرضا، اصول الفقه، قم، دفتر تبلیغات ­اسلامی، 1370ش. ...
  • میرزای قمی، ابوالقاسم بن محمدحسن، القوانین­ المحکمه فی ­الاصول، بیروت، ...
  • نمایش کامل مراجع