نمادگرایی و تاثیر آن در فرش ایران
محل انتشار: دوفصلنامه گلجام، دوره: 2، شماره: 5
سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 421
فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_GOLJAM-2-5_003
تاریخ نمایه سازی: 19 آبان 1397
چکیده مقاله:
زیبایی دوستی و نماد درایی دو ویژگی اصیل انسانی است . ، که از آغازین دوره های حیات او در آثار و بقایای هنرهایش نمودی خاص دارند. از جمله جایگاه های بروز و ظهور نمادها به ویژه در ایران فرش است. فرش چون آیینه عرش، بازتابی از نگاره ها و طرح و نقشهای نمادین با الهام از باورها، اندیشه ها و آرزوهای انسان فرش نشین است. در این پژوهش نمادگرایی در فرش ایران را به ویژه در عهد شکوفایی فرش و دوران صفویان و قاجاریان - بررسی کرده ایم. در این جست و جو علاوه بر منابع مکتوب، تصاویر هشتاد فرش آن زمان، تاثیر زیاد نمادگرایی در طراحی فرش ایران را تایید نموده است. در طی این پژوهش معرفی مبانی نظری نمادگرایی در فرش و نیز ساختار آن حاصل گردیده و برای نخستین بار طبقه بندی و دسته بندی مناسبی در این رابطه ارایه شده است که می تواند آغازی برای مطالعات بیشتر و طبقه بندیهای دیگر باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
امیرحسین چیت سازیان
استادیار گروه فرش دانشگاه کاشان