تاویل و تفسیر معانی نمادین نقش مایه ماهی در قالی های دوره صفویه با نظر به مثنوی معنوی مولانا

سال انتشار: 1388
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 389

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_GOLJAM-5-12_003

تاریخ نمایه سازی: 19 آبان 1397

چکیده مقاله:

یکی از نقوشی که در آثار هنری ایران از دیرباز تاکنون به کار رفته، نقش مایه ماهی است . ماهی علاوه بر زیبایی فوق العاده در فرم، دربردارنده معانی عمیق و نمادینی است که موجب شده هنرمندان در دوره های مختلف به ترسیم و خلق دوباره آن بپردازند. از جمله این آثار هنری، قالی های دوره صفویه است. ماهی علاوه بر نقش مهمی که در باور ایرانیان باستان و اساطیرشان داشته، در فرهنگ و اعتقادات اسلامی نیز از جایگاه خاص و قابل تاملی برخوردار است. از آنجایی که مولانا در مثنوی معنوی تفسیر خاصی از معانی نمادین ماهی ارایه داده است، در این مقاله کوشیده شده تا معانی نمادین نقش مایه ماهی در قالی های صفویه با نظر به تفسیر مولانا مورد بررسی قرار گیرد. لذا پاسخ به سوالات زیر، مورد نظر بوده است: (1) ماهی در اعتقادات ایرانیان باستان و قرآن، چه جایگاهی دارد ؛ (2) ماهی در مثنوی معنوی، حاوی چه مفاهیم نمادینی است و (3) نقش مایه ماهی در قالی های صفویه با نظر به مثنوی معنوی، چه مفاهیم نمادینی را در خود گنجانده است به طور کلی، این نقش مایه حامل معانی نمادین گوناگونی همچون عارف و سالک حقیقت، انسان کامل و انسان بهشتی است و گاه معنایی متفاوت با معانی مذکور، مانند زمین، جسم و انسان دنیوی می یابد. اما مفاهیم دسته اول در نقش مایه ماهی، مصداق بیشتری یافته اند. |

نویسندگان

طیبه صباغ پور

دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته هنر اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس

مهناز شایسته فر

دکترای رشته هنر اسلامی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس