بازشناسی پردیس در بستر نمادگرایانه معماری و فرش ایران

سال انتشار: 1388
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 403

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_GOLJAM-5-12_007

تاریخ نمایه سازی: 19 آبان 1397

چکیده مقاله:

باغ و فرش گویاترین آثار هنری ایران بوده که ریشه در فرهنگ و تمدن داشته و با طبیعی ترین علایق و عواطف، اعتقادات و باورهای انسانی مانوس هستند. در واقع هم هنرمندان باغسازی و باغ آرایی و هم هنرمندان فرش بافی و طراحی فرش، زیباترین و ممتاز ترین تلاش ها را به منظور تجلی ماهرانه و مطلوب ذوق، فکر، احساس، رمز و رازهای درونی و ذهنی خود و باورهای مردم به کار می گیرند. در این مقاله رابطه این دو هنر سنتی ارزشمند در ایران و جایگاه باغ و پردیس در طراحی فرش ایران، پس از بررسی مباحث نظری، با مقایسه نقشه و طرح باغها و فرش های باغی مشخص شده کنکاش گردیده است . همنوایی طرح باغی فرش ایران با باورهای آیینی ایرانیان و هماهنگی طرح کلی قالی های باغی با ساختار کلی باغ ایرانی از نتایج این بررسی است. نتیجه دیگر آنکه هنرهای سنتی در عین تنوع در صورت، از یک معنا سخن می گویند و بر حقیقت واحدی دلالت می نمایند.

نویسندگان

امیرحسین چیت سازیان

استادیار گروه فرش دانشگاه کاشان