چگونگی ریشه یابی نقوش و طرح های موجود بر روی فرش های دستباف بر اساس مطالعات قوم باستان شناسی: مطالعه موردی منطقه سیستان

سال انتشار: 1388
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 460

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_GOLJAM-5-14_005

تاریخ نمایه سازی: 19 آبان 1397

چکیده مقاله:

قوم باستان شناسی یکی از راهبردهایی است که به باستان شناسان برای بازسازی رفتارهای گذشته اعم از رفتارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره یاری می رساند. شاید این گونه بتوان بیان کرد که مهم ترین هدف قوم باستان شناسی در گذشته از طریق مشاهده جوامع سنتی امروز است. به عبارتی باستان شناسان سعی می کنند با یاری گرفتن از این راهبرد میان گذشته که ایستا است و حال که پویا[1]، پلی ایجاد کنند و از طریق آن اقدام به بازسازی گذشته نمایند. البته باستان شناسان از این طریق قادر خواهند بود تا تصویری روشن از گذشته هنرهای سنتی جوامع امروز نیز ارایه دهند. شاید درک و فهم بهتر گذشته این هنرها به محققان این امکان را بدهد تا با پیشنهاد راهکارهای علمی و اقدامات مناسب و در خور راه حفظ سنت ها را نشان دهند. فرش دست باف که در جغرافیای فرهنگی ایران زمین رشد کرده از جمله هنرهایی است که در عین دارا بودن ویژگی اصالت و نوآوری، ریشه در هنرهای کهن این سرزمین دارد. هدف این مقاله این است که (1) با ارایه راهکارهای علمی مناسب، چگونگی درک پیشینه نقوش موجود بر روی فرش دستباف این سرزمین را مطالعه کند و (2) به درک بهتری از چرایی و چگونگی رفتارهای گذشته انسانی برسد. در واقع مقاله حاضر با یاری گرفتن ازراهبرد قوم باستان شناسی پیشنهادهایی را درجهت بهره گیری مناسب ازرفتارهای گذشته مردم این سرزمین ارایه خواهد داد تا محققان فعال درحوزه فرش دست باف ضمن آگاهی ازریشه این هنرسنتی و اگاهی ازنقاط قوت و ضعف موجود درزمینه این هنر با اطلاعاتی بیشتر قادر به حمایت بهتری ازاین هنر ریشه دار گردند

نویسندگان

مهدی مرتضوی

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

مهدی فلاح

کارشناس ارشد باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان