از نقش جهان تا کامپیدولیو

سال انتشار: 1387
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 334

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_HOVIAT-2-3_010

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

معماری یکی از راه های شناخت مکانت و ارزش بسیاری از موضوعات در واصل گردانیدن انسان به آرمان های معنویاست. در وصول به آرمان انسانی، شناخت جایگاه وی در عالم بسیار مهم است که آن را به هویت تعبیر کرده اند.هر آنچه به احراز هویت معنوی انسان انجامیده از دیر باز مورد توجه بوده ، هنر یکی از اصلی ترین آنهاست که در موردسبک های معماری نیز مصداق دارد. این مقاله با مطالعه تطبیقی شیوه شهرسازی رنسانس و مکتب اصفهان دوره صفویه،پاسخی مشترک برخواسته از نیازهای انسانی یافت ه. ابتدا نحوه توسعه و گسترش اصفهان دوره صفویه و رم دوره رنسانسمقایسه و سپس ارتباط مراکز قدرت سیاسی با مراکز مذهبی بررسی شده است . بررسی تناسبات و محاوره فضایی اجزا وعناصر شکل دهنده و بررسی تطبیقی نگرش معنا گرایانه در طراحی دو میدان تبیین قالب های مشترک مراتب عالی وروحانی هنر خواهد بود.

کلیدواژه ها:

هویت معنوی ، مجموعه های کالبدی - فضایی ، معنویت قدرت حاکم ، تناسبات و محاوره فضایی ، نگرش معناگرا

نویسندگان

جمال الدین سهیلی

دانشجوی دکتری معماری، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران- مربی پایه ۵، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین