حل مسئله شکاف بین علم و عمل اخلاقی ازطریق آموزه قرآنی شاکله (باتاکیدبر اخلاق کاربردی)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 304

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_IEJ-26-39_005

تاریخ نمایه سازی: 3 دی 1398

چکیده مقاله:

مسئله شکاف بین علم و عمل اخلاقی از دیرباز مورد توجه آموزه­های دینی و نیز بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان بوده است. سقراط و افلاطون، معرفت را معادل فضیلت می­دانستند و بر این باور بودند که اگر انسان دارای معرفتی روشن نسبت به خوبی و بدی اعمال باشد، همین معرفت کفایت می­کند که از بدی پرهیز کند و اعمال خوب را انجام دهد. ارسطو این دیدگاه را نپذیرفت و معتقد بود ضعف اراده بین علم و عمل، شکاف و فاصله ایجاد می­کند. ازنظر او تربیت صحیح و عادات خوب، رافع شکاف بین علم و عمل اخلاقی است. برخی الهی دانان، ایمان را چاره کار دانسته و معتقدند برای عمل کردن به کارهای خوب و پرهیز از کارهای بد، لازم است علاوه بر علم و معرفت، ایمان هم در شخص وجود داشته باشد؛ اگر معرفت با ایمان همراه شود، به عمل می­انجامد و الا خیر. جستار پیش­ رو که به روش توصیفی تحلیلی و با هدف ارائه راه حلی در مسئله شکاف بین نظر و عمل اخلاقی اجرا شده است، به این نتیجه دست یافت که اگر از استثنائات چشم پوشی کنیم و درصدد ارائه یک قاعده اخلاقی و انسان­شناسانه باشیم، شاکله انسان که محصول خصلت های ژنتیکی، تربیت و محیط زندگی است، بیشترین تاثیر را بر نحوه عملکرد انسان دارد. اگر عملی از دوره کودکی و نوجوانی ازطریق تربیت، به عادت و ملکه تبدیل شود، این عادت تا پایان عمر، انسان را رها نخواهد کرد. بنابراین، رافع شکاف بین علم و عمل را باید در شاکله خوب، جستجو کرد. 

کلیدواژه ها:

نویسندگان

محسن ایزدی

دانشیار گروه معارف دانشگاه قم

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم ...
  • نهج البلاغه (1381). ترجمه محمد دشتی. قم: انتشارات میراث ماندگار. ...
  • ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1370). منطق و معرفت و معرفت درنظر ...
  • ابن­سینا، حسین بن عبدالله (1319). تدبیر منزل. ترجمه و نگارش ...
  • ارسطو (1381). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی. تهران: انتشارات دانشگاه ...
  • افلاطون (1376). دوره آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی. تهران: وزارت ...
  • پاپکین، ریچارد و آوروم اسپترول (1381). کلیات فلسفه. ترجمه سیدجلال ...
  • جوادی آملی، عبدالله (1388الف). صورت و سیرت انسان در قرآن. ...
  • جوادی آملی، عبدالله (1388ب). مبادی اخلاق در قرآن. قم: نشراسراء. ...
  • الرازی، فخرالدین محمدبن عمر (1373). التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). ترجمه ...
  • سبحانی، جعفر (1417ق). الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و ...
  • سبحانی، جعفر (1421ق). محاضرات فی الالهیات. قم: موسسه النشر الاسلامی. ...
  • شریعتمداری، علی (1397). اصول و فلسفه تعلیم وتربیت. تهران: انتشارات ...
  • شکوهی، غلامحسین (بی تا). مبانی و اصول آموزش و پرورش. ...
  • الطباطبایی، محمدحسین (1425). الرسائل التوحیدیه. قم: موسسه النشر الاسلامی. ...
  • الطباطبایی، محمدحسین (1390). علی و فلسفه الهی. ترجمه سیدابراهیم سیدعلوی. ...
  • الطباطبایی، محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی ...
  • طوسی، نصیر الدین (1360). اخلاق ناصری. تصحیح و توضیح مجتبی ...
  • غزالی، محمد بن محمد (1364). کیمیای سعادت. به کوشش حسین ...
  • غزالی، محمد بن محمد (1989). میزان­العمل. بیروت: دارالکتب العلمیه. ...
  • فرامرز قراملکی، احد (1383). اخلاق حرفه ای. تهران: انتشارات مجنون. ...
  • فیض کاشانی، ملامحسن (بی تا). المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء ...
  • کاپلستون، فریدریک (1368). تاریخ فلسفه یونان. ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی. ...
  • کلینی رازی، ابوجعفر محمدبن یعقوب (1365). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه. ...
  • مصباح یزدی، محمدتقی (1388). اخلاق در قرآن. قم: مرسسه آموزشی ...
  • مطهری، مرتضی (1378). مقدمه­ای بر جهان بینی. جامعه و تاریخ. ...
  • النراقی، محمدمهدی (1436ق). جامع­السعادات. بیروتک منشورات الاعلمی للمطبوعات. ...
  • هولمز، رابرت ال (1389). مبانی فلسفه اخلاق. ترجمه مسعود علیا. ...
  • نمایش کامل مراجع