افضلیت امام از دیدگاه فرق کلامی

سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 430

فایل این مقاله در 35 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_IPT-42-1_007

تاریخ نمایه سازی: 19 شهریور 1396

چکیده مقاله:

یکی ازویژگیهای امام که مورداختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده افضلیت او ازسایرافرادامت است افضلیت درنظرایشان ازدوحیث مطرح است نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او درنزدخداوند و دومی افضلیت درصفاتی که شرط امامت ظاهری است متکلمان امامیه به اتفاق افضلیت ازهردوحیث را ازشرایط ضروری امامت می دانند این مساله برای اولین بارازطرف شیعیان مطرح گردید تا باتکیه برافضلیت امامان خود احق بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند درافرادی که ازطرف امام به حکومت نصب میشوند مثل والیان امیران وقضات واگرچه افضلیت مطلق شرط نیست ولی ایشان نیز باید درانچه برآن ولایت می یابند ازرعایای خود افضل باشند و درهیچ حال تقدم مفضول برفاضل جایزنیست اما متکلمان اهل سنت دراین مساله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند گروهی درمقام نظر ازوجوب امامت افضل جانبداری کرده و درواقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آنها دانسته اند اما اکثرمعتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتا به مصلحت ندانسته و به عذرحفظ مصالح امت به جواز امامت مفضول باوجود افضل رای داده اند هرگروه دراثبات مدعای خود به دلایلی ازکتاب سنت اجماع و عقل تمسک کرده اند باعنایت به اینکه پذیرش هریک ازاین دومبنا تاثیرعمیقی درترسیم ساختارنظام سیاسی حکومتی اسلام دارد این مقاله درپی آن است که به تبیین و نقد دیدگاه ایشان دراین خصوص بپردازد

نویسندگان

علی رضا نجف زاده

استادیاردانشگاه فردوسی مشهد