نشانه شناسی ضریح امام رضا (ع) با تاکید بر مبانی اعتقادی شیعه

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 712

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ISLART-10-21_006

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

هنر شیعی، برگرفته از باورهای شیعیان بوده و در بسیاری از جنبه ها، سبک و مواد و مصالحبه کاررفته، از هنر اسلامی تمایزی ندارد. یکی از شاهکارهای هنر شیعی در ایران، ساخت ضریحبرای بقاع متبرکه است که مجموع های از هنرها در آمیزش با مبانی باورهای شیعی رخ می نمایدتا اثری مقدس و مانا پدید آید. ازآنجاکه ضریح مضجع مطهر رضوی نمایانگر گوشه ای از ارادتشیعیان ایران به حضرت رضا (ع) بوده و تاثیر همه جانبه ای بر فرهنگ و هنر ایرانی داشته است،این مقاله به روش تحقیق تحلیلی – تطبیقی و با جمع آوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای،با شیوه تطابق متن کتیبه ها و نقوش تزیینی پنج ضریح مطهر رضوی به بررسی کمی و کیفینمادهای شاخص هنر شیعی می پردازد. یافته های مقاله با تکیه بر عناصر محتوایی متون منقورو منقوش ضریح ها و مبانی باورهای شیعیان نشان می دهد که چگونه باورهای دینی متجلیمی شود و اعتلا و ماندگاری ضریح سازی را تضمین می کند. جامعه نمونه آماری، پنج ضریحمطهر امام هشتم شیعیان است.

نویسندگان

اشرف السادات موسوی لر

دکترای پژوهش هنر دانشیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س)

سپیده یاقوتی

کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه الزهراء (س)