بررسی تطبیقی نقش شکارگاه در دو اثر فرش و نگارگری دوره صفوی (نمونه موردی: فرش شکارگاهی موزه وین با نگاره شکار بهرام گور در مقابل آزاده از کلیات امیرعلیشیرنوایی)

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 851

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ISLART-13-26_003

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

موضوع شکار در هنر نگارگری هر دورهای از انواع رویکردها و اندیشه های مختلف مناسب با زمان خود بهرهمند بوده است. شاهان صفوی با برپایی کارگاه های خاص هنری و نقاش خانه ها، هنر نگارگری را به صورتهنری کاربردی در آوردند. آنان با در اختیار گرفتن نگارگران، از آنان خواستند تا نقوش و تصاویری برای سایرتولیدات هنری همچون قالی فراهم کنند. بی شک می توان گفت از دلایل ماندگاری فرش های دوره صفوی،تبعیت و الگوپذیری از اصول و معیارهای استاندارد و تعریف شدهای بود که در حوزه نگارگری به کار گرفتهمی شد و از آنجا که در دوره صفوی به خصوص مکتب تبریز، نگارگران و پیروان سبک بهزاد از جمله سلطانمحمد، نگارگری را به اوج خود رساندند؛ چنین پیشرفتی در حوزه فرش نیز برای ما قابل توجیه می باشد. دراین دوره، طراحان فرش به تاثیر نقش شکار در نگارگری های عصر خود به طراحی فرش هایی با مضمون شکارپرداختند. یکی از این نمونه فرشها فرش شکارگاهی وین اثر سلطان محمد است. با بررسی مبانی زیبایی شناسی طرح و نقش فرش وین، این سوال مطرح است که تا چه اندازه ممکن است مبانی زیبایی شناسی اینطرح ها در فرش مذکور متاثر از نگاره شکاربهرام در مقابل آزاده اثر سلطان محمد بوده باشد اصول طراحی نقش مایه ها در فرش، مستلزم تسلط و شناخت پیرامون طرح و رنگ در آثار نگارگری است. در این مقاله با هدف بررسی شواهد و اثبات عوامل شناخت خالق هر دو اثر، ارکان و اصول زیبایی شناسی فرمی هر دو اثر مورد مطالعه تطبیقی قرار خواهد گرفت. ضرورت انجام این تحقیق، استخراج استانداردی مدون در جهت بهبودی هر چه بیشتر وضع موجود در مورد طرح فرش و نگارگری است. مطالعه هر دو نمونه به صورت موردی و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز براساس روش استقرایی خواهد بود.

نویسندگان

زبیر سعیدی

دانش آموخته دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، کارشناس ارشد پژوهش هنر

فاطمه اکبری

دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز

رحیم چرخی

استاد راهنمای دوم، مربی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

جواد پورنامی

استاد مشاور، استادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز