مطالعه کاربرد و ویژگی های ترکیب انسان- خط نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 497

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ISLART-13-27_005

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

هنرمندان دوران اولیه اسلامی با مهارت و دقت بالایی به ارایه شیوه های نوین نقوش نگاری دست یافتند. نقوش تزیینی و ترکیبی انسان- خط تحولی نوین در کتیبه نویسی تزیینات برجسته آثار فلزی دوران سلجوقیان و شیوه های نوین تزیینات دوران اسلامی ایجاد نمود. این نقوش عمدتا ترکیب از خطوط رایج آن دوران و اتصالات زیبایی از سرهای استیلیزه انسانی و یا نیم تنه های انسان بوده و مفاهیم و معانی باطنی و آشکاری دارند که هرکدام کاربردها و ویژگی های بصری خاصی را در این آثار جلوه نمایی کرده اند. سوالاتی که مطرح می شود این ها هستند: 1- شیوه انسان- خط نگاری در آثار فلزی سلجوقیان دارای چه کاربردهایی است 2- ویژگی های بصری کتیبه های تصویری آثار فلزی دوره سلجوقی چه ارتباطی با مضامین آنها دارند نقوش ترکیبی- تزیینی انسان- خط با کاربردهای بصری و مفهومی در میان آثار فلزی دوره سلجوقی نقش اندازی گردیده اند. ویژگی های بصری این نقوش مرتبط با معانی و مضامین روایی کتیبه ها در راستای القای اعتقادات درونی مردمان آن دوره به طلسم و تعویذ موثر برای مالک اثر می باشند. سابقا در پایان نامه ای از نگارندگان این پژوهش، کاربردهای نقوش ترکیبی انسان- خط مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. از اهداف این پژوهش می توان به این ها اشاره نمود: 1- بررسی کاربردهای مفهومی و بصری نقوش ترکیبی انسان- خط بر روی آثار فلزی دوران سلجوقیان. 2- بررسی ارتباط کاربردهای بصری و مفهومی نقوش ترکیبی انسان- خط سلجوقیان. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای، مقالات و سایت های معتبر انجام گردیده است.

نویسندگان

علیرضا طاهری

دانشیار دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان

سحر صادقی

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر سیستان و بلوچستان