مفاهیم نمادین نقوش حیوانی کاشی کاری گنبد الله وردی خان از دوره صفویه در حرم مطهر رضوی
محل انتشار: فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، دوره: 14، شماره: 31
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 418
فایل این مقاله در 35 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_ISLART-14-31_001
تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398
چکیده مقاله:
حرم امام رضا (ع) که مهمترین جاذبه گردشگری مذهبی در ایران به شمار می آید، بیش از ده قرن سابقه تاریخیدارد که در زمان حیات حکومت های اسلامی به تزیینات گوناگون آراسته شده است و هر بخش آن گویای هنر معماریدوران خاصی از تاریخ هنر اسلامی است. شخصیت ها و بزرگان در هر عصر به نوسازی و توسعه این مکان مقدسپرداخته اند، ازجمله الله وردی خان، جنگجوی دلیر و فرمانده نظامی عصر صفویه که توجه خاصی به معماری این دورانداشته و برای اعتلای فرهنگ و تمدن ایران اقدامات فراوانی انجام داده است که با نگاهی به آثار برجای مانده از وی دراصفهان (سی وسه پل)، شیراز (مدرسه خان) و مشهد (گنبد الله وردی خان) به این امر می توان تاکید نمود. این بنای باشکوه،از زیباترین ابنیه حرم مطهر است که آرتور پوپ در کتاب معماری ایران، آن را کامل ترین قسمت مرقد امام رضا (ع)می داند. کاشی های معرق این رواق مزین به کتیبه ها، نقوش حیوانی، گیاهی و هندسی است. بسیاری از این نقوشدربردارنده مفهومی هستند که جایگاهی خاص در فرهنگ و ادبیات این مرزوبوم دارند. در این راستا، پژوهش حاضر بهروش آمار توصیفی و تحلیل محتوا، بر اساس مشاهدات میدانی و داده های کتابخانه ای انجام شده است که از میان 487نقش موجود 9 گونه حیوانی که هرکدام دنیایی مملو از راز و رمز است، بیشترین رقم متعلق به نقش پرنده (مرغ) استو پس ازآن به ترتیب قرقاول، طوطی، طاووس، مرغابی، اژدها، سیمرغ، آهو و مرغ بسم الله قرار دارند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
عطیه خان حسین آبادی
کارشناس ارشد ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
مهدی اشراقی
مدیر گروه رشته ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران