مولفه های زیبایی شناسی رئالیسم و بازتاب آن در چند تابلو از گوستاو کوربه

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 879

فایل این مقاله در 25 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ISLART-15-35_007

تاریخ نمایه سازی: 20 بهمن 1398

چکیده مقاله:

رئالیسم به مثابه جریانی در هنر نقاشی حضور خود را در دهه های اول و دوم قرن نوزدهم اعلام کرد. بنیانگذار این نحله هنری، نقاش سنت شکن فرانسوی گوستاو کوربه بود. هنرمندان رئالیسم با گسست از قواعد معهود هنرمندان زمانه خود و عطف توجه به موضوعات روزمره مردم، بروز شور اجتماعی، نگاه نقادانه به طبقات بالای جامعه و نهایتا انعکاس زندگی واقعی مردم به دور از رویاپردازی ها و اغراق های رمانتیک، مولفه های زیبایی شناسانه خود را بنا نهادند و به سبب همین گرایش جامعه محور، با اقبال عامه مخاطبین روبرو شدند. به تعبیری ماهیت عینیت گرایانه و اجتماع محور رئالیسم، زمینه های حضور زنده و پایدار آن را تا زمانه معاصر نیز تداوم بخشیده است. از این منظر بررسی مولفه های زیباشناسی یاد شده خاصه در هنر نقاشی و بیان بازتاب آن در آثار گوستاو کوربه از آن حیث واجد موضوعیت است که خصایص زیباشناختی رئالیسم بیش از عناصر زیباشناسی نقاشی های آبستره و معاصر مورد توجه مخاطبین عام جامعه ما قرار گرفته است. نوشته هایی از این دست می تواند بستر و زمینه ای مناسب جهت ورود علاقمندان هنر به آثار مدرن تر را فراهم آورد. در پژوهش حاضر ضمن معرفی تاریخچه ای از رئالیسم و بیان مختصات زیبایی شناختی آن، تلاش می شود شماری از برجسته ترین تابلوهای گوستاو کوربه از جمله سنگ شکنان ، تدفین در اورنان و خانم های دهکده از روزنه مولفه های زیبایی­شناسی رئالیسم مورد بررسی قرار گیرد.

نویسندگان

احمد محمدی

فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.

حسین اردلانی

استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.همدان.ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسکولز، رابرت (1377)، عناصر داستان (ترجمه فرزانه طاهری)، تهران: نشر ...
  • آلوت، میریام (1368)، رمان به روایت رمان نویسان (ترجمه علی ...
  • پرهام، سیروس (1345)، رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات، چاپ ...
  • پینتو، ساندرا (1362)، آشنایی با آثار گوستاو کوربه، (ترجمه شروه ...
  • تی . ج. کلارک (1364)، زندگی و آثار گوستاو کوربه، ...
  • تودوروف، تزوتان (1379)، بوطیقای ساختارگرا ( ترجمه محمد نبوی)، چاپ ...
  • دیویس، دنی؛ هفریجر، جاکوبز؛ روبرتزف سیمون (1388)، تاریخ هنر جنسن، ...
  • ساچکوف، بوریس، (1362)، تاریخ رئالیسم، ترجمه­ی محمدتقی فرامرزی، چاپ اول، ...
  • سید حسینی، رضا، (1376)، مکتب­های ادبی، چاپ یازدهم، تهران: نگاه. ...
  • کادن، جی، ای (1380)، فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد (ترجمه ...
  • کالر، جاناتان (1388)، بوطیقای ساختگرا، ساخت گرایی، زبان شناسی و ...
  • گرانت، ایمیان (1379)، رئالیسم (ترجمه حسن افشار)، چاپ سوم تهران: ...
  • نامی، غلامحسین (1392)، مبانی هنرهای تجسمی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات ...
  • وات، ایان (1368)، طلوع رمان در نظریه­های رمان (ترجمه حسین ...
  • ولک، رنه (1377)، تاریخ نقد جدید (ترجمه سعید ارباب شیرانی)، ...
  • خاتمی، احمد؛ تقوی، علی (1385)، مبانی و ساختار رئالیسیم در ...
  • صادقی محسن آباد، هاشم (1393)، تاملی در اصول و بنیادهای ... [مقاله ژورنالی]
  • منابع لاتین ...
  • Abrams, M.H. (1993). A Glossary of Literary Terms. Harcourt College ...
  • Cudden. J. A. (1999). A Dictionary of Literary Terms. Rahnama ...
  • Fowler. Roger. (1983). A Dictionary of Modern Critical Terms. Rutledge ...
  • Peck. John; Coyle Martin. (2002). Literary terms and Criticism. Palgrave ...
  • نمایش کامل مراجع