تطبیق تصویرآرایی نقاش ییوسف و زلیخا با شعری از بوستان سعدی

سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 298

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ISLART-7-13_002

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

نقاشی ایرانی که با عنوان نگارگری شناخته شده، بیشتر دارای مضامین عاشقانه - عارفانه و مذهبیاست. هنرمند ایرانی این مضامین را از شعرها و نثرهای ادبی برگرفته و سپس به نیروی خلاقیت،عناصر اصلی آن را به تصویر در آورده است.در بررسی آثار ادبی و هنری، صورت عینی و مادی از اهمیت خاصی برخوردار است. شعر یوسفو زلیخا از بوستان سعدی که به وسیله هنرمند نقاش کمال الدین بهزاد ترسیم شده است، شاید نمونه ای آشکار، برای بیان ارتباط تنگاتنگ میان شعر و نقاشی باشد. چنانچه که سعدی- شاعربزرگ ایرانی- این داستان قرآنی را به نیروی ذهن و تخیل سرشار و مهار ناپذیر خود به عناصرلفظی بیان نموده و سپس بهزاد این شعر سعدی را با توجه به اعتقادات و برداشت ها ی ذهنی خود با عناصر بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه می گیرد، به همین دلیل اسباب ایجاد شعر، مبنایی معنایی دارد و نگارگری ایرانی هم در استفاده از شعر، علاوه بر جنبه های معنایی، بهجنبه ی نمادین و استعاری آن نیز توجه می نماید.

نویسندگان

زینب مظفری خواه

دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران