بررسی هنجارگریزی در بال های شکسته اثر جبران خلیل جبران
محل انتشار: دوفصلنامه زبان و ادبیات عربی، دوره: 7، شماره: 14
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 322
فایل این مقاله در 42 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JALL-7-14_001
تاریخ نمایه سازی: 2 آبان 1396
چکیده مقاله:
هنجارگریزی که بنا به نظر ساختارگرایان یکی از موثرترین روشهای برجستگی زبان و آشنایی زدایی در ادبیات اعم از شعر و نثر است، این امکان را برای شعرا و نویسندگان فراهم میکند تا زبان متداول را به هم ریزند و معانی و مفاهیم مورد نظر خود را در قالبی جدید و با زبانی ناآشنا ارایه داده و مخاطب را مجذوب خود نمایند. شاعران و نویسندگان پیشگام در ادبیات معاصر عرب نیز همراه با رویکردهای نوگرایی در مفاهیم و زبان خود دست به نوآوری زدند که جبران خلیل جبران (1883 – 1931م) یکی از آنهاست. وی با بهره گیری از صور گوناگون خیال و عنصر عاطفه، معانی و مفاهیم مورد نظر خود را در قالبی زیبا همراه با موسیقی برخاسته از گزینش و چینش الفاظ و با زبانی متفاوت بیان کرده است. پژوهش حاضر عناصر هنجارگریزی را در بال های شکسته مورد بررسی قرار داده است و با روش توصیفی –تحلیلی و با کمک نمونه هایی از متن، هنجارگریزی را در سه سطح واژگان، معنا و هنجارگریزی غیر زبانی بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که جبران بیش از هر چیز با استفاده از صور خیال به ویژه تشبیه و در حوزه واژگانی با آوردن ترکیب های نو و جدید از متن آشنایی زدایی کرده و این هنجارگریزی ها را در خدمت بیان بهتر احساس ات درونی ، عقاید و آرای خود در قبال اوضاع نابسامان اجتماعی و حاکمان فاسد دینی، به کار گرفته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فاطمه قادری
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد، یزد، ایران، نویسنده مسوول
محسن زمانی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد، یزد، ایران