نقش مخاطب درنگاهداشت شبیه خوانی

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 391

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JCCS-14-24_006

تاریخ نمایه سازی: 11 تیر 1396

چکیده مقاله:

شبیه خوانی سنتی نمایشی است که مضمون غالب آن را نمایش واقعه های تاریخی مذهبی زندگی و مصایب خاندان پیامبر و به ویژه واقعه کربلا تشکیل میدهد جنبه ایینی این سنت نمایشی به گونه ای است که مخاطب سنتی درنسبتی خاص باآن قرار میگیرد و این ویژگی دربرداشت و فهم مخاطب ازآن نقش عمده ای ایفا می کند درحالیکه فهم مخاطب نیز شکل نخواهد گرفت مگربه واسطه تماشاکردن قدسیانه و فهم پیشین برامده ازمتن سنت ازسویی دیگر به دلیل ارتباط دوسویه بین مخاطب و این نمایش شبیه خوانی نیزجز باوجود مخاطبانی که به فهم آن نایل آیند تداوم نخواهد یافت این نوشته بران است تابراساس رویکرد پدیدارشناختی هرمنوتیکی تفاوت مخاطب باتماشاگرصرف را درشبیه خوانی مشخص کرده و نشان دهد که مخاطب درشبیه خوانی نقش نگاهبان کارهنری را ایفا کرده و درنهایت دراین نمایش چهاروجه مخاطب بازیگر، نگاهبان شاعرشکل میگیرد

نویسندگان

مرضیه پیراوی ونک

استادیارپژوهش هنر دانشگاه هنراصفهان

اقدس نیک نفس

کارشناس ارشدپژوهش هنر