تصویر رمانتیک در شعر حسین منزوی و بدر شاکر السیاب علمی- پژوهشی
محل انتشار: دوفصلنامه ادبیات تطبیقی، دوره: 10، شماره: 18
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 425
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JCTK-10-18_011
تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397
چکیده مقاله:
نویسندگان و شاعران، گاه به دلیل اشتراک های زبانی، مذهبی، جغرافیایی و... نقاط مشترکی در فکر و عمل دارند و گاه تنها آثار آنهاست که این نقاط مشترک را مینمایاند. حسین منزوی و بدرشاکرالسیاب را شاید بتوان از گروه دوم به شمارآورد. اگرچه این دو شاعر را نمیتوان به کلی پیرو رمانتیسم دانست، بسیاری از تصاویر شعری آنان در فضای مکترمانتیسم تولید شده است؛ تصاویری که از یکسوحالات، روحی، احساسات درونی و ذاتیات روانی شاعر را مهار میکنند و از سوی دیگر در انتقال احساس شاعر نقشی برجسته دارند. سیاب به دلیل اقامتی که در ایران داشته، با نیما و شعر نیمایی آشنایی داشته و منزوی نیز در شعر نو، بیشک به نیما نظر داشته است. در این مقاله، پس از اشاره کوتاهی به زندگی این دو شاعر و بحث پیرامون مفهوم تصویر و ویژگی های تصویر رمانتیک، به روش توصیفی - تحلیلی، نمودهایی از تصویرهای شعری این دو شاعر برجسته در سه مقوله استحاله در طبیعت و اشیا، سایه واری و تاثیر فردیت در مبارزه، بررسی شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سیداصغر موسوی
دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
سیدحسین سیدی
استاد بخش زبان وادبیات عرب، دانشگاه فردوسی مشهد