زاویه دید و کانونی گری در آن روزها ی طه حسین و روزها ی محمدعلی اسلامی ندوشن

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,114

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JCTK-11-21_005

تاریخ نمایه سازی: 3 اردیبهشت 1399

چکیده مقاله:

زاویه دید  یکی از مهم­ترین عناصر متون روایی است. زاویه دید ، جهان ­بینی نویسنده و هنرمند را نسبت به جهان، انسان و جامعه نشان می ­دهد. آن روزها و روزها که از خواندنی­ترین نمونه­ های خودزندگی­نامه ­نویسی معاصر هستند، در آستانه یکی از حساس­ترین ادوار تاریخی، دوران گذار از جامعه سنتی به دنیای مدرنیته، با دو زاویه دید  متفاوت تحریر شده­اند. خودزندگی­نامه ­ها غالبا با زاویه دید  اول ­شخص نوشته­ می ­شوند. محمدعلی اسلامی ندوشن در روزها از همان زاویه دید  معمول و متداول در خود­زندگی­نامه ­نویسی بهره می­ گیرد، اما طه حسین با زاویه دید  سوم ­شخص به روایت دغدغه ­های فکری و ذهنی خود و جامعه ­اش می ­پردازد. مولفه ­هایی چون ادبی ­زیباشناختی، ایجاد فاصله هنری، روحیه ساختارشکنی و انقلابی و همچنین پوشاندن ضعف نابینایی در آن روزها و واقع­گرایی و گزارش عینی و زنده جامعه ایرانی و اصلاح­ طلبی نویسنده در روزها از مهم­ترین عوامل این گزینش می ­تواند باشد. این مقاله عوامل انتخاب این دو نظرگاه و زاویه دید  متفاوت و چشم ­اندازهایی را که کانون توجه این دو نویسنده بوده­ است، مورد تجزیه و تحلیل قرارمی ­دهد.

نویسندگان

علی صفایی

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

مجید جلاله وند آلکامی

دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آزبورن، برایان دی. (1387). چگونه زندگی­نامه بنویسیم . ترجمه محسن ...
  • آلوت، میریام. (1380). رمان به روایت رمان­ نویسان. ترجمه علی­محمد ...
  • اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1379). روزها (سرگذشت)، جلد اول. تهران: یزدان. ...
  • اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1373).. روزها (سرگذشت)، جلد دوم. تهران: یزدان. ...
  • اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1376) روزها (سرگذشت)، جلد سوم. تهران: یزدان. ...
  • اسکولز، رابرت. (1387). عناصر داستان. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: نشر ...
  • انوری، حسن. (1372). نگاهی بر کتاب روزها . ایران فردا. ...
  • ایبرمز، برهوراد. (1384). فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی. ترجمه سعید سبزیان. ...
  • بیر، جیلیان. (1383). رمانس، ترجمه سودابه دقیقی. تهران: نشر مرکز. ...
  • تولان، مایکل. (1383). درآمدی نقادانه زبان­شناختی بر روایت. ترجمه ابوالفضل ...
  • چایلدز، پیتر. (1386). مدرنیسم. ترجمه رضا رضایی. تهران: ماهی. ...
  • دهقانی، محمد. (1389). از شهر خدا تا شهر انسان ( ...
  • ریمون کنان، شلومیت. (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمه ابوالفضل ...
  • سیار، غلامعلی. (1365). معرفی کتاب روزها . آینده. سال دوازدهم، ...
  • شارون، جوئل. (1388). ده پرسش از دیدگاه جامعه­ شناختی. ترجمه ...
  • طه حسین. (1358). آن روزها. ترجمه حسین خدیوجم. تهران: سروش. ...
  • فرای، نورتروپ. (1377) تحلیل نقد. ترجمه صالح حسینی. تهران: نیلوفر ...
  • لاج، دیوید. (1388). هنر داستان­نویسی. ترجمه رضا رضایی.تهران:نشر نی. ...
  • لکان، ژاک. (1392). میل و تفسیر میل در هملت . ...
  • لوته، یاکوب. (1386). مقدمه­ ای بر روایت در ادبیات و ...
  • مک­کوئیلان، مارتین. (1384). پل دومان. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: نشر ...
  • موللی، کرامت. (1389). مبانی روانکاوی فروید­ ­ لکان .تهران: نشر ...
  • میرصادقی، جمال. (1376). عناصر داستان. تهران: سخن. ...
  • هارلند، ریچارد. (1386). دیباچه ­ای تاریخی بر نظریه ادبی از ...
  • یاوری، حورا. (1384). زندگی در آینه. تهران: نیلوفر. ...
  • نمایش کامل مراجع