مقایسه نماد در مجموعه شعر در محاصره محمود درویش و خواب ارغوانی موسوی گرمارودی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 404

فایل این مقاله در 34 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JCTK-5-10_014

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

محمود درویش شاعر مقاومت فلسطین در اشعارش از نماد و رمز بیشترین استفاده را می کند؛ یکی از دلایلی که باعث به کار گیری شاعران از نماد می شود، شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی می باشد که در آن، شاعر به عنوان مصلح اجتماعی قلم خود را به کار می گیرد تا شرایط را اصلاح کند. سید علی موسوی گرمارودی شاعر مقاومت ایرانی است که وی نیز از نماد به طور گسترده در اشعارش استفاده کرده است. نماد را در هر دو مجموعه شعر در محاصره از درویش و خواب ارغوانی از گرمارودی می توان به دو بخش مثبت و منفی (سپید و سیاه) تقسیم کرد، با این تفاوت که نمادها در شعر محمود درویش از عمق و مفهوم بیشتری برخوردار است وی تنها به معنای ظاهری تعابیر اکتفا نمیکند و مخاطب برای دریافت معنای واقعی نمادها باید از واسطه های بیشتری بگذرد اما نمادهای گرما رودی سطحی و ظاهری است از علت های متفاوت بودن تعداد واسطه ها در دو شاعر میتوان به میزان خفقان موجود در جامعه اشاره کرد با توجه به شدت تسلط صهیونیست ها بر فلسطینیان شاعران این سرزمین نیز باید محتاطانه عمل کنند این احتیاط در اشعار انقلابی گرما رودی نیز قابل مشاهده است ولی در اشعار دفاع مقدس وی اینگونه نیست محمود درویش و سید علی موسوی گرما رودی در استفاده از نماد های مربوط به طبیعت حیوانات پرندگان اساطیر دینی و ملی تشابه و تفاوت دارند که به شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه شان بر میگردد مثلا درویش در مجموعه شعر در محاصره نمادهایی در باب رنگ سیاست و صنعت به کاربرده است که در مجموعه شعر خواب ارغوانی گرمارودی نمیتوان دید هم چنین گرمارودی مجموعه نمادهایی تحت عناوین اشخاص مکان ها و پیامبران دارد که در تصاویر درویش نیست

کلیدواژه ها:

محمود درویش- علی موسوی گرما رودی-نماد-شعر مقاومت

نویسندگان

محمدرضا نجاریان

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد

معصومه شفیعی حصاری

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد