بررسی تطبیقی ساختار ترامتنی نمایشنامه های لیلی و مجنون و مجنون لیلی علمی- پژوهشی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 291

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JCTK-6-11_009

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

هدف مقاله حاضر، تحلیل و تطبیق ساختار ترامتنی نمایشنامه های منظوم لیلی و مجنون ، نوشته پری صابری در ادبیات معاصر فارسی و مجنون لیلی ، نوشته احمد شوقی در ادبیات معاصر عربی است. به این منظور، نویسندگان پس از شرح الگوی ترامتنیت ژرار ژنت به واکاوی آن در هر یک از آثار مذکور پرداخته و نشان میدهند که از میان گونه های این نظریه یعنی پیرامتنیت، سرمتنیت، بیش متنیت، بینامتنیت و ورامتنیت ، چهار نوع اول آن در هر دو نمایشنامه یافت می شود. سپس، برخی تفاوت ها و شباهت های ترامتنی لیلی و مجنون و مجنون لیلی را برشمرده و نتیجه گیری می کنند، صابری و شوقی با ذوق و قریحه هایی متفاوت و با توجه به شرایط عصر و جامعه و همچنین ایدیولوژی شخصی خویش، بر اساس یک قصه مشترک (لیلی و مجنون)، نمایشنامه هایی را خلق کرده اند که اختلاف در پیرامتنیت آنها به ژانر نمایش و تفاوت در اصول نمایشنامه - نویسی نویسندگان باز می گردد و افزون بر آن، از یک سو تفاوت آشکاری میان پیش متن - های لیلی و مجنون و مجنون لیلی و از سوی دیگر، تفاوت های بنیادینی در نوع کاربرد و جلوه های بینامتنیت و سرمتنیت این متون وجود دارد.

نویسندگان

مرجان سادات عرب زاده حسینی

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

مریم صالحی نیا

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

محمدجواد مهدوی

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد