بررسی تطبیقی وحدت عرفانی در اندیشه های عطار نیشابوری و ابن عربی علمی- پژوهشی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 456

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JCTK-9-17_002

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

عرفان خراسان از قرن سوم تا قرن ششم ه.ق. بیشترین گستردگی را در فرهنگ و ادب پارسی داشته و از قرن ششم به بعد، خاصه از قرن هفتم، عرفان نظری با ظهور محیی الدینبن عربی گستردگی بیشتری یافته است. آنچه موجب شکلگیری عرفان نظری و عملی شده؛ نوع نگاه متفاوت عارفان به مقوله وحدت است. علیرغم پژوهش های بسیار درباره وحدت / توحید، به مساله خلق در کنار حق و تفاوت سلوک در ارتباط با مقوله وحدت توجه نشده است. براین اساس، آثار منظوم عطار نیشابوری به عنوان نماینده عرفان خراسان و آرای ابنعربی در فصوصالحکم و فتوحات مکیه مورد مداقه قرارگرفت و ابیات و مطالبی که وحدت یا توحید، نگاه به خلق و مراتب هستی را تبیین میکرد، استخراج و با توجه به شروح، تحلیل های لازم به دست داده شد. حاصل آنکه در عرفان خراسان نگاه به خالق و توجه صرف به او در راس حرکت سالک قرار دارد و در عرفان عراق، توجه به خلق و حق توامان مورد نظر است. عارفان خراسان خلق را سراب و سایه میدانند و در عرفان ابنعربی، خلق عین حق است. از سوی دیگر، مسیله دستیابی به عالیترین مرتبه وحدت در عرفان خراسان در جایگاه تجلی سیمرغ (مرتبه واحدیت در تطبیق با عرفان نظری) و در عرفان وجودی ابنعربی تعین احدیت است. اساس سلوک عرفان خراسان توجه صرف به حق و نفی وجود و اساس عرفان عراق خودشناسی و پذیرش اصالت وجود است.

نویسندگان

فاطمه حکیما

دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی

ناصر محسنی نیا

دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی