مقایسه ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی رایانه ای آموزشی و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 29

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JEIT-11-4_006

تاریخ نمایه سازی: 19 اسفند 1402

چکیده مقاله:

این پژوهش با هدف مقایسه ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی های رایانه ای و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه ی دانش آموزان دختر سال ششم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ تشکیل داده است. نمونه این پژوهش شامل ۳۰ نفر (دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایش) از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش کلر و آزمون خلاقیت تورنس بوده است. تحلیل آماری این پژوهش، توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف معیار و استنباطی با کوواریانس تک متغیری و چند متغیری بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد استفاده از بازی های رایانه ای آموزشی در مقایسه با فیلم آموزشی بیش تر موجب افزایش انگیزش در مولفه علاقه به مواد آموزشی می شود درحالیکه در رابطه با خلاقیت تفاوت معناداری بین گروه ها وجود ندارد (P>۰.۰۵). بنابراین، برای افزایش خلاقیت دانش آموزان با توجه به شرایط و وضعیت موجود در مدرسه می توان از بازی رایانه ای یا فیلم آموزشی استفاده کرد.

کلیدواژه ها:

بازی های آموزشی رایانه ای ، فیلم های آموزشی ، خلاقیت ، انگیزش

نویسندگان

سعید پورروستایی اردکانی

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

زینب عارفی

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Moshtaghi, S., Ghorbani, S., & Rezaeian, H. (۲۰۰۹). Validation of ...
  • Manteghi, M. (۲۰۰۲). The consequences of video games and computer. ...
  • Torense, E. (۱۹۷۴). Creativity. (h. ghasem zadeh, Trans.) Tehran: New ...
  • Far Danesh, h. (۲۰۰۷). Theoretical foundations of educational technology. Tehran: ...
  • Cheung, A., & Slavin, R. (۲۰۱۳). The effectiveness of educational ...
  • Tamjid Tash, E. (۲۰۱۱). comparative Examination of the effect of ...
  • Pirec, M., Dziabenko, O., & Schinnerl, I. (۲۰۰۳). Aspect of ...
  • Dizagi, m. (۲۰۱۶). Diverse learning opportunities are created instructional videos. ...
  • Razavi, S. (۲۰۰۸). Designed learning centers. tehran: Publishing roshd farhang. ...
  • Mokhtari Dizaji, A. (۲۰۰۷). Method utilizes instructional videos. Journal of ...
  • Noroozi, D. (۲۰۰۳). Instructional Design. Tehran: Allameh Tabatabaei University. [In ...
  • Emadi, S., & Oroughi Movafagh, M. (۲۰۱۶). The impact of ...
  • Shabani, H. (۲۰۱۳). The video tutorial teaching-learning process. Journal of ...
  • Moradi, R., & Noroozi, D. (۲۰۱۶). Compare the effectiveness of ...
  • Velayati, E., Zarei Zavaraki, E., & Amirteimori, M. (۲۰۱۴). The ...
  • Aminifar, E., Saleh Sedghpoor, B., & Zadehdabagh, H. (۲۰۱۳). The ...
  • Sedghpoor, S., & Gholamrezaei, F. (۲۰۱۴). Computer role-playing dimension of ...
  • Azimi, E., Jafari Harandi, R., & Moosavipoor, S. (۲۰۱۴). The ...
  • Panoutsopoulos, H., & Sampson, D. A study on exploiting commerical ...
  • Mogillo, G. (۲۰۰۶). Instructional games: scientific language , concept undrestanding, ...
  • Kebritchi, M., Hirumi, A., & Bai, H. (۲۰۱۰). The effects ...
  • Klein, J., & Freitag, E. (۱۹۹۱). Effects of using an ...
  • Velayati, E., & Mousarmezani, F. (۲۰۱۰). Game for learning with ...
  • Melissen, M., & Drent, M. (۲۰۰۸). Gender differencies in computer ...
  • Sitzmann, T. (۲۰۱۱). A meta-analytic exumination of the instructional effectiveness ...
  • Tuuzun, H., Yilmaz-Soyla, M., Karakus, T., Inal, Y., & Kizilkaya, ...
  • Razavi, S. (۲۰۰۶). Designed learning centers. Tehran: Roshd Farhang. [In ...
  • Ahadian, M. (۲۰۰۰). Design and production of video programs, station ...
  • Mirzabaigi, A. (۱۹۹۳). The use of training films. tehran: Madreseh ...
  • Hosseinzadeh, B., Falah, V., & Yaghobi, F. (۲۰۱۴). Comparison of ...
  • Fatemi, M. (۲۰۰۴). The effect of computer-aided instruction and lecturing ...
  • Daviran, E. (۲۰۰۷). Comparison of interactive and inefficient multimedia (educational ...
  • Gorzin, Z. (۲۰۱۳). Design and production of educational computer game ...
  • Moradi, R., & Noroozi, D. (۲۰۱۶). Compare the effectiveness of ...
  • Amory, A. (۲۰۰۷). Game object model version ۲ : atheoretical ...
  • Zarabian, F., Rastegarpour, H., Zandi, B., Sarmady, M., & Farajollahi, ...
  • Dizagi, M. (۲۰۱۶). Educational films create diverse learning opportunities. Roshd ...
  • Zaeeri, M. (۲۰۱۲). Formulation of educational film standard. Journal of ...
  • Beris, N., Camp, R., & Sangar, R. (۲۰۰۴). Analysis of ...
  • نمایش کامل مراجع