رابطه بین حقوق بشر و صلح؛ دو مفهوم اشتباه در اسلام و غرب

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 280

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JHM-12-2_001

تاریخ نمایه سازی: 22 خرداد 1398

چکیده مقاله:

اولین مفهوم اشتباه، اینکه برخی از نظریه پردازان مسلمان ادعا می کنند که تنها خداوند می تواند عدالت، حق و حقوق را تعیین کند؛ پس بدین ترتیب، پارلمان ها و دیگر نهادهای دولتی فاقد قدرت لازم برای تصویب قانون و اعلام حق هستند. آن ها همچنین بر این باورند که دولت های غربی در قانون گذاری ها و سازمان ملل در اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948، ادعای چنین قدرتی داشته اند. بسیاری از نظریه پردازان غربی نیز نظراتی مشابه آن ها دارند و تنها وجه تفاوت آن ها در روش ارزیابی آن هاست. اما حقوق بشر نشان می دهد که دولت ها باید از آن پیروی کرده و هیچ قدرتی برای تصویب قوانینی مخالف آن ها ندارند. قانون اساسی آلمان در مورد این عدم قدرت قانون گذاری بشر به صراحت صحبت کرده است. بر اساس بند 1 آن حقوق اساسی زیر به عنوان قوانینی که مستقیما باید اعمال شوند، مجلس قانون گذاری، اجرایی و قوه قضاییه را به یکدیگر متصل می کند. از این رو، ایده حقوق بشر نشان دهنده آن است که حقوق بشر و اصول اساسی قانون گذاری نه به خاطر اینکه دولت ها آن ها را اعلام می کنند بلکه به خاطر ماهیت ذاتی آن ها دارای اعتبار ند. این مسئله همچنین نشان می دهد که دولت ها تنها زمانی مشروع خواهند بود که با این اصول اساسی مطابقت داشته و این ایده را رد می کند که مشروعیت این اصول به دلیل تایید آن ها توسط دولت ها یا انسان ها است. بنابراین، مفاهیم غرب و اسلام از قانون و قدرت کمتر از آنچه به نظر می رسد، تفاوت دارند. دوم اینکه به طور کلی در اسلام و غرب پذیرفته شده است که حق و حتی وظیفه هر انسانی است که برای عدالت و حمایت از حقوق بشر مبارزه کند. اما اسلام و غرب هر کدام برداشت متفاوتی از مفهوم مبارزه دارند. مدل مبارزه برای حقوق بشر در دیدگاه اسلامی، یک دیوان سالاری است که قوانین آن بر نهادهای تابعه آن اعمال می شود. اما در غرب مبارزه برای حقوق بشر از طریق یک جامعه علمی صورت می گیرد که اختلافات خود را با اصولی که در خود آن  جامعه ایجاد شده است، حل می کند.

کلیدواژه ها:

عدالت ، مفاهیم ذاتی حقوق بشر ، برداشت های اشتباه ، قانون گذاری غیر الاهی ، اسلام و غرب

نویسندگان

اولریش استین وورث

استاد بازنشسته فلسفه عملی، دانشگاه هامبورگ آلمان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Afshar, Haleh (1998). Islam and Feminisms, London: Macmillan. ...
  • Ask, Karin and Tjomsland Marit (1998). Women and Islamization, Oxford: Bloomsbury Publishing. ...
  • Cicero, Marcus Tullius (1991). On Duties, ed. M.T. Griffin and E.M. Atkins, Cambridge: Cambridge ...
  • Cooke, Miriam (2001) Women Claim Islam, New York: Routledge. ...
  • Habermas, Jürgen (1983). Diskursethik, in Moralbewußtsein und kommunikatives Handeln, Frankfurt: Suhrkamp. ...
  • Kant, Immanuel (1963). Idea for a Universal History from a Cosmopolitan ...
  • McLennan, G. (1996).  The Enlightenment Project Revisited, in Hall, S.; Held, D.; ...
  • Mernissi, Fatima (1991). Women and Islam, Oxford: Blackwell. ...
  • Moghissi, Haideh (1999). Feminism and Islamic Fundamentalism, Chicago: University of Chicago Press. ...
  • Plato (1975). Republic, Transl. G. M. A. Grube, Indianapolis: Hackett Classics. ...
  • Plato (1988). Law, Transl. Thomas L. Pangle, Chicago: University Of Chicago Press. ...
  • Plato (2012). Cratylus, Seatelle:CreateSpace Independent Publishing Platform. ...
  • Plato (2013). Theaetetus, Stanford Encyclopedia of Philosophy. ...
  • Qutb, Sayyid (2000). Social Justice in Islam, Oneonta, N.Y: Islamic Publications. ...
  • Scanlon, Thomas (1998). What We Owe to Each Other, Massachusetts: Harvard UP ...
  • Steinvorth, Ulrich (2009). Rethinking Western Understanding of the Self, Cambridge: Cambridge University Press. ...
  • Constitutional Law of Iran ...
  • Basic Law for the Federal Republic of Germany   ...
  • نمایش کامل مراجع