صلح و وجود فردی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: انگلیسی
مشاهده: 395

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JHM-13-2_002

تاریخ نمایه سازی: 18 خرداد 1398

چکیده مقاله:

تا زمانی که قانون وجود دارد هیچ حقوق بشر جهانشمولی برای صلح وجود نخواهد داشت. این به جهت آن است که خشونت قانونی، چه در عمل و چه در تهدید، از دید کسانی که قانون آن­ها را به اجبار سرکوب می کند، با روابط صلح آمیز بسیار متضاد است. قانون نمی­تواند بدون آنکه عدالت را نقض کند صلح را فقدان خشونت تعریف کند. همان طور که پاسکال می­گوید: عدالت بدون قدرت بی­فایده و قدرت بدون عدالت مستبدانه خواهد بود. هرچند عواقب قانونی حوادثی مثل سقوط تخته سنگ و چنگ اندازی شیرها همیشه می­تواند به دلایل تاریخی نسبت داده شود، اما تجربه به ما می­آموزد که بازیگران حقوقی  به طور معمول برای قانونی و مشروع نشان دادن اعمالشان، قانون را بر اساس برخی روایت­های غیر علی از حق و خوب پایه گذاری می­کنند. بر اساس یک انگاره لیبرالیسم سیاسی که نشانه­های آن در اختراع یا (کشف) من غیر قابل تقلیل، که فکر می­کند آشکار می­شود، مشروعیت روایت قانون توسط موضوعات آزاد و عقلانی سیاسی-قانونی اعطا و اخذ می­شود. به هر حال در حقیقت، نسبت فلسفی غرب به ما دو ساختار جداگانه برای بحث و بررسی آنچه را که مورد نیاز دو نوع موضوعات عقلانی: پایه­ای و علی است، ارائه می­دهد. موضوع علی در رابطه با جهان است. عملکرد استراتژیک از آنجایی که منشا اثر است، از جهان مادی و وجود انسان به عنوان غایت خودشان استفاده می­کنند. اما موضوع علی به خودی خود ایجاد می­شود: خواسته­ها و اقدامات آن­ها متضمن اثرات تاریخی به وسیع­ترین معنای کلمه است. چنین فردی با چنین ساختار و سنتی تبدیل به یک مقصود و یک وسیله در حق خود می­شود: به طور مثال یک موضوع  برای تحقیق و دانش علمی و به طور کلی وسیله­ای برای اهداف موضوعات علی دیگر خواهد بود. از دیدگاه موضوع علی حقوق بشر نمی­تواند وجود داشته باشد که مورد استفاده قرار بگیرد یا به عنوان وسیله­ای  مورد استفاده باشد.برخلاف موضوع علی تصور می­شود که موضوع پایه­ای یک منبع واقعی باشد، نه صرفا یک پیوند در زنجیره بی­نهایت علل و اثرات. در اصطلاح یونانی این موضوع یک آرخه در مقابل آیتیا است. همچنین این منطبق با معنای اصلی لاتین کلمه sub-ject است. موضوع دوم توسط بسیاری از مفاهیم مختلف از جمله نفس (افلاطون)، آزادی (کانت) و روح (هگل) تعریف شده است. در هر صورت، ایده موضوع پایه­ای کار اصلی خود را در حوزه اخلاقی انجام می­دهد: این مفهوم قرار است یک پایه امنی ایجاد کند و توضیح دهد که چگونه موضوع علی به عنوان یک ظهور مظاعف ممکن است و همچنین به رد نظریه پولوتوس مبنی بر اینکه انسان گرگ انسان است، بپردازد. اگر موضوع علی بر اساس شیوه حیوانی واکنش نشان می­دهد، پس موضوع پایه­ای به شیوه منطقی حیوانات پاسخ می­دهد. اگر موضوع علی عامل ایجاد اثرات باشد، پس موضوع پایه­ای ایجاد کننده است و مسئولیت آن اثرات را به عهده می­گیرد.  با توجه به تمایزات ذکر شده  به نظر می­رسد مهم ترین مسئله حقوقی و اخلاقی بشر که در قرن بیست و یکم قرار دارد این است که: چگونه قانون و سیاست می­توانند به یکباره، موثر و صرف، قهرآمیز و دلسوزانه، پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند به طور خلاصه، آیا ممکن است (با استفاده از ادبیات ظریف) کانت، از خود و دیگر انسان­ها، به طور هم زمان به عنوان غایت و وسیله استفاده کرد اما در اینجا مانند جاهای دیگر در فلسفه، ظاهر می­تواند فریبنده باشد. زیرا این سئوال پیش فرض­های زیادی دارد.  این مقاله ارتباط قوی بین مفاهیم قبلی موضوعیت و صلح را بررسی می­کند. سوال این نیست که آیا موضوعات منطقی وجود دارد و آیا می­توانند چیز جدیدی مانند صلح عادلانه پیدا کنند در عوض، سوال اصلی و حیاتی این مسئله این است که چطور چیزی سست و بی­دوام، مانند ایده قادر است چیزی را پیدا کند من تلاش خواهم کرد تا تنش­های وحشتناک یا تناقضات بین عدالت و اخلاق، آزادی و مسئولیت، عقل و دلسوزی را پیدا کنم و منشا آن را ردیابی کنم: اراده (یا تمایل) به انکار تراژدی. من ادعا می­کنم که مفهوم موضوع پایه­ای بیانگر یک تلاش نا­امیدانه و بدون هدف نسبت به خنثی کردن آگاهی (و فرار از مسئولیت شخصی) از غم و اندوه ذاتی و تراژدی جهان است. عقل و ایمان وجود انسان را با یک بافت نازک از اظهارات پایه­ای که شامل نهادها و تصاویر است می­پوشاند. در بهترین حالت این نمادها و تصاویر تنها محرک هستند: اقداماتی که هرگز به اندازه کافی فاصله وسیع وجودی جداکننده بین موضوع پایه­ای از موضوع علی را گسترش نمی­دهند. همچنین غایات ما از منظورهایمان، سخنان ما از اعمال­ها، و به طور کلی از رنج­های انسان از سکولار بی­پایان و سفسطه مذهبی که در تلاش برای توجیه آن­ها هستیم.

نویسندگان

لوئیس ولچر

استاد بازنشسته دانشکده حقوق دانشگاه واشنگتن

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Beck, Lewis White (1967). Neo-Kantianism , in: Paul Edwards (ed.), ...
  • Benjamin, Walter (1978). Reflections: Essays, Aphorisms, Autobiographical Writings, Transl. by ...
  • Berger, Peter and Thomas Luckmann (1967). The Social Construction of ...
  • Descartes, René (1985). The Philosophical Writings of Descartes, Transl. by ...
  • Douzinas, Costas (2000). The End of Human Rights: Critical Legal ...
  • Dworkin, Ronald (1986). Law’s Empire, Cambridge: Harvard University Press. ...
  • Foucault, Michel (2003). Society Must be Defended’: Lectures at the ...
  • Foucault, Michel (1980), Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, ...
  • Foucault, Michel (1972). The Archaeology of Knowledge and the Discourse ...
  • Habermas, Jürgen (1984). The Theory of Communicative Action, Transl. by ...
  • Hart, H.L.A. (1961). The Concept of Law, Oxford: Oxford University ...
  • Hegel, G.W.F. (1977). Phenomenology of Spirit, Transl. by A.V. Miller, ...
  • Hegel, G.W.F. (1975). Hegel’s Logic, Transl. by William Wallace, Oxford: ...
  • Heidegger, Martin (2008). Basic Concepts of Ancient Philosophy, Transl. by ...
  • Heidegger, Martin (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays, ...
  • Hyppolite, Jean (1996). Introduction to Hegel’s Philosophy of History, Transl. ...
  • Jaeger, Werner (1944). Paideia: The Ideals of Greek Culture, 2nd ...
  • Jankélévitch, Vladimir (2005). Forgiveness, Transl. by Andrew Kelley, Chicago: University ...
  • Kant, Immanuel (2000). The Critique of Judgment, Transl. by J.H. ...
  • Kant, Immanuel (1998). The Critique of Pure Reason, eds and ...
  • Kant, Immanuel (1993). The Philosophy of Kant: Immanuel Kant’s Moral ...
  • Kojéve, Alexandre (1980). Introduction to the Reading of Hegel, Transl. ...
  • Marx, Karl (1964). Early Writings, ed. and Transl. by T.B. ...
  • Marx, Karl (1959). Basic Writings on Politics and Philosophy, Garden ...
  • Nietzsche, Friedrich (1996). Human, All Too Human: A Book for ...
  • Nietzsche, Friedrich (1968). The Will to Power, ed. Walter Kaufmann, ...
  • Pascal, Blaise (1941). Pensées and the Provincial Letters, Transl. by ...
  • Plautus, Titus Maccius (1874). Comedies of Plautus, Transl. by Bonnell ...
  • Rawls, John (1999). The Law of Peoples, Cambridge: Harvard University ...
  • Schopenhauer, Arthur (1999). Prize Essay on the Freedom of the ...
  • Weber, Max (1978). Economy and Society, eds Guenther Ross and ...
  • Weber, Max (1958). From Max Weber: Essays in Sociology, eds ...
  • Wittgenstein, Ludwig and Friedrich Waismann (2003). The Voices of the ...
  • Wittgenstein, Ludwig (2005). The Big Typescript TS 213, eds and ...
  • Wittgenstein, Ludwig (2003). Public and Private Occasions, eds James Klagge ...
  • نمایش کامل مراجع