شناسایی و معرفی نقوش و نمادهای کاربردی در فرش بختیاری با تاکید برآثار و ابنیه های تاریخی شهرستان ایذه

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 710

فایل این مقاله در 54 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JHSR-4-6_010

تاریخ نمایه سازی: 6 آذر 1397

چکیده مقاله:

هدف از نگارش این مقاله شناسایی و معرفی نقوش ونمادهای کاربردی درفرش بختیاری با تاکید برآثار باستانی وابنیه های تاریخی شهرستان ایذه می باشد. فرش بافی هنری است که با نیاز مادی انسان به زیر انداز آغاز شد و با خلاقیت هنری و نگاه معنوی انسان درطول تاریخ، توصیفی هنری یافت. از این روست که فرش بافی در عین اینکه صنعت محسوب می شود هنر نیز هست و اقوام مختلف تار و پود فرش ها یشان را با عشق و نگاه هنرمندانه می بافند. وقتی در پیشینه فرش بافی دقت میکنیم، متوجه میشویم که اولین بافندگان فرش، مطمینا به هنگام خلق نقوش برروی دستبافته های خود، تنها به دنبال پرکردن فضای دست بافته های خود نبوده بلکه خواستار بیان مفهوم یا مفاهیمی خاص نیز بوده اند.برخی معتقدند که طرحها بر درجات متعالی روحی و معنوی بافندگان دلالت دارد و برخی نیز آنها را نشات گرفته از زندگی روزمره میدانند. شماری از فرشهای دست بافت ایرانی در زمرهی برجسته ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر هستند. نزد ایرانیان فرش یکی از جلوه های منحصربه فرد بشمار میرود. خانه ی یک ایرانی بدون فرش، خانه ای بی روح و خالی جلوه میکند و این نمونه ای کم نظیر و پیوند یک قوم با هنر ملی خود است . نمادها و نقوش سنتی شامل نقوش انتزاعی برگرفته از فرمهای طبیعی خاص هنرمندان ایرانی است. نقوش و نمادهای بکار رفته در فرش در میان هرقوم ویژگیهای خاصه خود را دارد که بر اساس این ویژگیها دسته بندی و نام گذاری میشوند و یکی از این اقوام، بختیاریها هستند که ریسندگی و پس از آن بافندگی (که فرش بافی یکی از جلوه های آن محسوب میشود) در میان ایشان دارای پیشینه کهن است. ابزارجمع آوری اطلاعات این مقاله به روشهای کتابخانه ای، مصاحبه و. . می باشد. دراین راستا ساختارکلی نقوش با استفاده از ابزارهایی مانند مشاهده، مصاحبه، گفتگو واسناد مکتوب رسمی، استخراج گردید،سپس با مراجعه به منابع و مستندات موجود پیرامون مفاهیم نقوش، کلیت طرحها ونمادهای کاربردی موردتجزیه و تحلیل وبررسی قرار گرفت. ودرادامه پیشنهاداتی به ارایه گردیده است

نویسندگان

مازیار طهماسبی

کارشناس ارشد ارتباط تصویری (گرافیک)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد. یزد. ایران