تحلیل گفتمان سکوت از منظر توماس برونو در نمایشنامه های محمد چرمشیر(بررسی موردی: نمایشنامه های مروارید و فاطمه عنبر)

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 595

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JHSR-4-7_008

تاریخ نمایه سازی: 6 آذر 1397

چکیده مقاله:

سکوت در ادبیات نمایشی، از عناوینی است که در پژوهشها کمتر به آن پرداخته شده است. به دلیل اهمیت سکوت در جهان امروز، صاحبنظران رشته های مختلف در باب کارکرد سکوت، نظریه داده اند. یکی از نظریه پردازان حیطه ی گفتمان سکوت، توماس برونو است. برونو ضمن تببین کارکرد سکوت در موقعیتهای مختلف، نظریه ای داده که سکوت را به سه دسته، تقسیم بندی میکند. سکوت به عنوان یکی از ابزارهای انتقال مفاهیم در ادبیات نمایشی به کار گرفته میشود. در ادبیات نمایشی ایران نیز نویسندگان از سکوت در انتقال مفاهیم استفاده کرده اند. یکی از این نویسندگان، محمد چرمشیر است. چرمشیر در نمایشنامه هایش، برای ادامه ی دیالوگها و انتقال مفاهیم به کمک دیالوگ به فراخور متنهایش از مکث و سکوت استفاده میکند. در این پژوهش، ابتدا سکوت و جایگاه آن در دنیای امروز تبیین میگردد. سپس با توجه به نظریه ی برونو، انواع سکوت مشخص میشود. پس از آن، گونه های مختلف سکوت در دو نمایشنامه ی محمد چرمشیر به نامهای مروارید و فاطمه عنبر بررسی میشود تا مشخص گردد که چرمشیر برای هر چه بهتر فهمیدن مخاطب از گفتارها، از چه نوع سکوتی در نمایشنامه هایش بهره میبرد.

نویسندگان

پریسا کیومرثی

کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تهران. ایران

محمدرضا رسولی

دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تهران. ایران