مطالعه انتقادی مولفه های سبک زندگی در بازی رایانه ای سیمز 4 از منظر اسلام

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 334

فایل این مقاله در 29 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JISS-5-1_007

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

از آن جا که بازی های رایانه ای توانسته اند با جذابیت و تعامل بالا، مخاطبان فراوانی پیدا کنند و به ابزاری برای جامعه پذیری تبدیل شوند، ضرورت بررسی محتوا و سبک زندگی پیشنهادی این بازی ها بیش از پیش احساس می شود. بنابراین، بازی رایانه ای سیمز 4 به عنوان نمونه ای از بازی های رایانه ای برای بررسی انتخاب گردید. پژوهش بر این اساس شکل گرفته که چه انتقاداتی بر مولفه های سبک زندگی در این بازی رایانه ای از منظر سبک زندگی اسلامی وارد است برای پاسخ به این سوال، پژوهشگر با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون به عنوان بازیکن وارد دنیای بازی شد و مضامین آشکار و پنهان مولفه های سبک زندگی ارایه شده در بازی را استخراج کرد، سپس نظر اسلام را در مورد این مولفه های سبک زندگی با رجوع به منابع اسلامی به دست آورد و با معیار قراردادن نظر اسلام، مولفه های سبک زندگی ارایه شده در بازی را مورد قضاوت قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که در لایه های زیرین اکثر مولفه های سبک زندگی ارایه شده، دیدگاه ماتریالیسم، اومانیسم، سکولاریسم و اصالت لذت پنهان است که به هیچ وجه مناسب جوامع اسلامی و چه بسا تمام جوامع انسانی نیست. ره آورد پژوهش، آگاه سازی سیاست گذاران و مسیولان فرهنگی درباره این بعد از بازی های رایانه ای است.

کلیدواژه ها:

بازی رایانه ای ، مولفه های سبک زندگی ، سبک زندگی اسلامی ، سیمز 4

نویسندگان

داود رحیمی سجاسی

عضو هییت علمی جامعه المصطفی و مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه آموزش عالی علوم انسانی

جعفر محمدیان

کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما