بررسی انتقادی بر ساخت معانی در تبارشناسی از منظر حکمت اسلامی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 415

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JISS-6-3_001

تاریخ نمایه سازی: 23 تیر 1398

چکیده مقاله:

در این مقاله، دیدگاه برساخت گرایانه تبارشناسی درباره شکل گیری معانی از منظر حکمت اسلامی بررسی و نقد شده است. بنابراین، ابتدا توصیفی از دیدگاه تبارشناسی درباره معانی ارائه شده و نقش قدرت و عملکردهای گفتمانی در برساخت معانی تحلیل شده است. در ادامه با بهره گیری از مبانی رایج حکمت اسلامی، نقدها و اشکالات رویکرد برساخت گرایانه تبارشناسی در دو بخش؛ نقدهای مبنایی و پیامدها و تبعات معرفت شناختی در علوم انسانی تبیین گردیده است. تقلیل گرایی هستی شناختی، ذات انکاری از معانی، تاریخی گری غایت انکار، تقدم اراده بر ادراک و نفی روابط ضروری در شکل گیری نظام های معنایی از مهم ترین نقدهای مبنایی بر این رویکرد هستند. سپس پیامدها و تبعات این دیدگاه در علوم انسانی را برشمردیم. مهم ترین آن ها عبارت بودند از: تحویل گرایی ناموجه و تسری ویژگی معانی برساخته به تمامی معانی، اجتماع گرایی نامعقول در شکل گیری معانی، نسبی گرایی و فقدان معیار و ملاک سنجش و ارزیابی، مرگ حقیقت و نفی تطابق معانی با واقعیت فی نفسه اشیاء و قداست زدایی از علم. در پایان نیز دیدگاه حکمت اسلامی درباره معانی و انواع آن بیان شده است و امکان برساخته بودن معانی از منظر حکمت اسلامی در معانی اعتباری بررسی شده و تمایز این دیدگاه با قرائت برساخت گرایانه تبارشناسی تبیین شده است.

نویسندگان

حسین سوزنچی

دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقر العلوم(ع)

حسن عبدی

استادیار گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (ع)

اصغر اسلامی تنها

استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)

حسین حاج محمدی (نویسنده مسئول)

دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اشمیت، ریچارد (1375)، سرآغاز پدیدارشناسی ، ترجمه: شهرام پازوکی، فصلنامه ...
  • بنتون، تد و یان کرایب (1389)، فلسفه علوم اجتماعی؛ بنیادهای ...
  • پارسانیا، حمید (1391)، جهان های اجتماعی، قم: نشر کتاب فردا. ...
  • (1396)، سوژه، ابژه، معنا و جامعه شناسان ایرانی، آدرس الکترونیکی: ...
  • جوادی آملی، عبدالله (1388)، ادب فنای مقربان، محقق: محمد صفایی، ...
  • (1390)، تفسیر تسنیم، قم: مرکز نشر اسراء. ...
  • (1393)، تحریر رساله الولایه، قم: مرکز نشر اسراء. ...
  • رابینو، پل و هیوبرت دریفوس (1376)، میشل فوکو فراسوی هرمنوتیک ...
  • ریتزر، جرج (1377)، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه: ...
  • شرت، ایون (1390)، فلسفه علوم اجتماعی قاره ای، ترجمه: هادی ...
  • صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1382)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار ...
  • (1387)، سه رساله فلسفی: متشابهات القرآن، المسائل القدسیه، اجوبه المسائل، ...
  • ضیمران، محمد (1378)، میشل فوکو: دانش و قدرت، تهران: نشر ...
  • طباطبایی، محمدحسین (1382)، تفسیر المیزان، ترجمه: سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: ...
  • (1387)، اصول فلسفه رئالیسم، قم: انتشارات بوستان کتاب. ...
  • (1428ق.)، مجموعه رسائل الانسان و العقیده، قم: نشر باقیات. ...
  • فوکو، میشل (1378)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمه: نیکو ...
  • (1383)، اراده به دانستن، ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، ...
  • (1384)، نظم گفتار: درس افتتاحی در کلژ دو فرانس، ترجمه: ...
  • (1389)، مولف کیست، ترجمه: افشین جهاندیده، در: سرگشتگی نشانه ها، ...
  • (1389)، نظم اشیا: دیرینه شناسی علوم انسانی، ترجمه: یحیی امامی، ...
  • (1390)، گفتمان و حقیقت، ترجمه: علی فردوسی، تهران: انتشارات دیبایه. ...
  • (1391 الف)، نیچه، تاریخ، تبارشناسی اخلاق، ترجمه: نیکو سرخوش و ...
  • (1391 ب)، حقیقت و قدرت، ترجمه: نیکو سرخوش و افشین ...
  • (1392)، دیرینه شناسی دانش، ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، ...
  • فیاضی، غلامرضا (1396)، جستارهایی در فلسفه اسلامی معاصر، قم: مجمع ...
  • کرایب، یان (1382)، نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمه: شهناز مسمی پرست، ...
  • کنوبلاخ، هوبرت (1394)، مبانی جامعه شناسی معرفت، ترجمه: کرامت الله ...
  • مطهری مرتضی (1364)، مجموعه آثار، ج 2، تهران: انتشارات صدرا. ...
  • (1386)، شرح مبسوط منظومه، تهران: انتشارات صدرا. ...
  • (1389)، مجموعه آثار، ج 9، تهران: انتشارات صدرا. ...
  • میلنر، آندرو و براویت جف (1385)، درآمدی بر نظریه فرهنگی ...
  • نیچه، فریدریش ویلهلم (1372)، اراده قدرت، ترجمه: مجید شریف، تهران: ...
  • (1395)، تبارشناسی اخلاق، ترجمه: داریوش آشوری، تهران: نشر آگه. ...
  • هال، استوارت (1391))، معنا، فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه: احمد ...
  • واعظی، احمد (1390)، نظریه تفسیر متن، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه ...
  • www.mehrnews.com. ...
  • Foucault Michel (1973), the Birth of the Clinic, London, Tavistock. ...
  • _________ (1973), the Order of Things: An Archaeology of the ...
  • _________ (1980), Power/Knowledge, Brington, Harvester. ...
  • _________ (1984), On the Genealogy of Ethics: An Overview of ...
  • _________ (1986), Kant on Enlightenment and Revolution, C. Gordon, in: ...
  • _________ (1993), Kant on Enlightenment and Revolution, trans. C. Gordon, ...
  • _________ (1996), What Is Critique, in: Schmidt James. ...
  • Hall, Stuart (1997), Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, London: ...
  • Laclau Ernesto (1990), New Reflections on the Revolution of our ...
  • Rosenberg Alexander (1988), Philosophy of Social Science. Clarndon Press. Oxford. ...
  • William Alston (1967), Meaning, in: Paul Edwards. The Encyclopedia of ...
  • نمایش کامل مراجع