فلسفه ارتباطات از گراماتولوژی دریدا تا حکمت صدرا

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 396

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JISS-7-2_002

تاریخ نمایه سازی: 14 اسفند 1398

چکیده مقاله:

به هر میزان که شبکه ارتباطی انسان کمیت می یابد و فناوری جدید، آدمی را مسحورتر می کند، انسان از کیفیت ارتباط، غافل تر و کاربرد فناوری، صورت نامعقول تری به خود می گیرد. فلسفه ارتباطات اوج تلاش جهان غربی به نفع کیفیت و عقلانیت است، تلاشی سرد و مایوس کننده در برابر تحولی گرم و وسوسه آمیز. اولین باری هم که جان لاک اصطلاح علم ارتباطات را به معنای امروزی اش به کار برد، آن را شکست خورده اعلام کرد. جان لاک در کتاب قوای فاهمه بشری، ذیل مباحث درباره کلمه ، ارتباطات را فلسفه پردازی کرد. این مسئله و توجه می تواند آغازی باشد برای کشف نظریه ارتباطات در حوزه های معرفتی جهان شرقی. به هر میزان که صراحت ها و دقت های یک حوزه فکری در خصوص کلمه بیشتر باشد، به همان میزان معرفت جامع تر و عمیق تری درباره ارتباطات به دست خواهد آمد. مقاله پیش رو با رویکردی تطبیقی و روشی منطقی تلاش می کند به خاستگاه ارتباطات در معرفت دینی و اسلامی نزدیک شود؛ ازاین رو معنا واژه کلمه در مباحث کلام و کتاب الهی ملاصدرا با مباحث گفتار و نوشتار دریدا به گفتگو نشاندیم. سپس ادعاها و استدلال های آنها ارائه شده است. دریدا دغدغه تفاوت و احترام به دیگری را دارد؛ ازاین رو بر امر نوشتاری و تعویق تاکید می کند. در مقابل، صدرا دغدغه تعالی را در سر می پروراند و بر وحدت امر نوشتاری و گفتاری اصرار می ورزد. از نگاه وی، کلمه از خلال تشریع ، تکوین و ابداع معنادار می شود؛ به عبارت دیگر علاوه بر لایه اجتماعی ایجاد کلام، توجه به لایه الهامی (فرشته شناسی) و الهی (خداشناسی) در ایجاد کلمه سبب خواهد شد ارتباط، متعالی شود.

نویسندگان

سیدمحمدعلی غمامی

استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بودوریس، کنستانتین و جان پولاکاس (1394)، فلسفه ارتباطات، ترجمه: غلامحسین ...
  • پارسانیا، حمید (1391)، جها ن های اجتماعی، قم: کتاب فردا. ...
  • دریدا، ژاک (1390)، درباره گراماتولوژی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: رخداد ...
  • دوسوسور، فردیناند (1392)، دوره زبان شناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، ...
  • قوام شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (صدرالمتالهین) (1360)، الحکمه المتعالیه ...
  • ضیمران، محمد (1392)، ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران: هرمس. ...
  • غمامی، سیدمحمدعلی (1394)، تحلیل انتقادی مبانی وجودی معرفتی نظریه ارتباطی ...
  • فلاطوری، عبدالجواد (1395)، دگرگونی بنیادین فلسفه یونان در برخورد با ...
  • قیطوری، عامر (1382)، قرآن، ساخت شکنی و بازگشت نشانه، قم: ...
  • کلینی، محمد بن یعقوب (1369)، اصول کافی، تهران: کتاب فروشى ...
  • De saussure, ferdinand (1959), course in general linguistics, Translated by ...
  • Locke,  John (1823), An Essay Concerning Human Understanding. ...
  • Powell,  Jim (2007), derrida for beginners, chennai: Orient Longman. ...
  • نمایش کامل مراجع