تحلیل حکایات اسلام آوردن اهل کتاب به دست صوفیان مسلمان

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 379

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JLL-21-43_002

تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1398

چکیده مقاله:

در منابع اصیل عرفان اسلامی حکایات بسیاری دیده می­شود که بر طبق آنها یهودیان و مسیحیانی که با صوفیان مسلمان به هر دلیلی مرتبط شده­بودند، اسلام می­­آورند. این وجه از ارتباط صوفیان مسلمان با اهل کتاب، از دو جنبه قابل تحقیق است. وجه نخست، بررسی تصور و باور خود صوفیان مسلمان از علل و عوامل این پدیده است و وجه دیگر، تحقیق تاریخی با منابع و روش­های پژوهش­ تاریخی. در تحقیق حاضر به وجه نخست پرداخته­ایم. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که: از منظر متون اصیل تصوف، علل و اسباب اسلام آوردن یهود و مسیحیان به دست صوفیان مسلمان کدامند در راستای پاسخ به این پرسش با مراجعه به منابع اصیل تصوف اسلامی حکایات مربوط به این تغییر آیین استخراج و با توجه به آنها علل و انگیزه­های اسلام آوردن جهودان و ترسایان، طبقه بندی و تحلیل شد. بر مبنای این تحقیق اهم عوامل تغییر آیین اهل کتاب به دست صوفیان مسلمان و به باور ایشان موارد ذیل­اند: 1.کرامات صوفیان مسلمان 2. تفوق اخلاقی صوفیان مسلمان 3.اشارات و بشارات تورات و انجیل 4.فراست صوفیان مسلمان 5.لطف الهی به جهود و ترسای نومسلمان 6.برکت خدمت به خلق و حسن ظن به خداوند  7.برتری صوفی مسلمان در مناظره و مکابره.

نویسندگان

محسن پورمختار

عضو هیات علمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • فهرست منابع ...
  • الف)کتاب­ها ...
  • ابن الاثیر،مجد الدین بن محمد. (1424ه.ق). المختار من مناقب الاخیار. ...
  • الاصبهانی. ابونعیم احمد بن عبدالله. (1387ق). حلیه الاولیاء و طبقات ...
  • احمدی. بابک. (1379). چهار گزارش از تذکره الاولیاء. تهران: نشر ...
  • انصاری هروی. خواجه عبد الله. (1386). طبقات الصوفیه. مقابله و ...
  • الترمذی. ابوعیسی. (1403 ه.ق). جامع الصحیح(سنن ترمذی). تصحیح عبدالرحمن محمد ...
  • جامی. نورالدین عبد الرحمن. ( 1382). نفحات الانس من حضرات ...
  • خرگوشی. عبدالملک بن محمد ابراهیم النیسابوری. (1999م). تهذیب الاسرار. تحقیق ...
  • رجائی بخارائی. احمدعلی. (1373). فرهنگ اشعار حافظ. چاپ هفتم. تهران: ...
  • زرین کوب. عبدالحسین. (1379). جستجو در تصوف ایران. چاپ ششم. ...
  • (1380). ارزش میراث صوفیه. چاپ دهم. تهران: انتشارات امیرکبیر. ...
  • سلمی. محمد بن حسین . (1372). کلیات مجموعه آثار ابوعبدالرحمان ...
  • سمعانی. شهاب الدین احمد. (1384). روح الارواح فی شرح اسماء ...
  • السیرجانی. ابوالحسن علی بن الحسن. (1390). البیاض و السواد من ...
  • الشعرانی. عبدالوهاب بن احمد بن علی. (1427ق). الطبقات الکبری. بیروت: ...
  • شفیعی کدکنی. محمد رضا. (1384). دفتر روشنائی. چاپ دوم. تهران: ...
  • شیمل، آن ماری. (1381). ابعاد عرفانی اسلام. ترجمه عبدالرحیم گواهی. ...
  • عبادی مروزی. قطب الدین ابوالمظفر منصور بن اردشیر. (1362). مناقب ...
  • عثمانی. حسن بن احمد. (1361). ترجمه رساله قشیریه. با تصحیح ...
  • العجلونی. (1408). کشف الخفاء. چاپ دوم. بیروت: دار الکتب العلمیه. ...
  • عطار نیشابوری. فریدالدین محمد. (1382). تذکره الاولیاء. چاپ دوم. تهران: ...
  • غزالی. محمد بن محمد. (1386). کیمیای سعادت. به کوشش حسین ...
  • غنی. قاسم. (1375). تاریخ تصوف در اسلام. چاپ هفتم. تهران: ...
  • قزوینی، محمد بن عبدالوهاب. (1382). مقدمه بر تذکره الاولیاء. چاپ ...
  • قشیری. عبدالکریم بن هوازن. (1409). الرساله القشیریه. تصحیح عبدالحلیم محمود، ...
  • . (1427ق.2006م). شرح القشیری لاسماء الله الحسنی. الطبعه الاولی. ضبطه ...
  • محمد بن منور. (1388). اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی ...
  • مستملی بخاری. خواجه امام ابو ابراهیم. (1363). شرح التعرف لمذهب ...
  • نصر. سید حسین. (1382). آموزه­های صوفیان از دیروز تا امروز. ...
  • نیکلسن. رینولد الین. (1382). عرفان عارفان مسلمان. ترجمه دکتر اسدالله ...
  • هجویری. ابوالحسن علی بن عثمان. (1389). کشف المحجوب. مقدمه، تصحیح ...
  • نمایش کامل مراجع