پیوند موسیقی و رثا در شعر خنساء
محل انتشار: پژوهشنامه ادب غنایی، دوره: 11، شماره: 20
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 537
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JLLR-11-20_013
تاریخ نمایه سازی: 12 خرداد 1398
چکیده مقاله:
خنساء از بزرگترین زنان شاعر ادب عربی است و در زمینه ی رثا چنان مشهور است که کمتر شاعر تازی به پای او میرسد. مرثیه های او در سوگ دو برادرش صخر و معاویه حاکی از احساسات زنانه و عاطفه ی سرشار او است. خنساء با انتخاب مجموعه ای از گوشنوازترین قوافی و مناسبترین اوزان و به کارگیری صنایع لفظی و معنویای مثل جناس، طباق، سجع، ترصیع، تسمیط و سایر افزاینده های موسیقایی و ایجاد پیوند بین مضمون و موسیقی مرثیه های خود توانسته احساسات زنانه و حزن و اندوه درونی خود را به بهترین وجه به خواننده القا کند. پژوهش حاضر بر آن است که با روش کتابخانه ای و استفاده از شیوه ی تحلیل ساختار و محتوا، موسیقی اشعار خنساء و پیوند آن با مضمون رثا را که وجه غالب اشعار اوست، مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.
نویسندگان
سیدمهدی مسبوق
دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه بوعلی سینای همدان
نرگس نسیم بهار
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب دانشگاه بوعلی سینای همدان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :