تحلیل نشانه – معناشناسی زاویه دید در منظومه عاشقانه ورقه و گلشاه عیوقی براساس الگوی ژاک فونتنی

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 702

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JLLR-18-34_008

تاریخ نمایه سازی: 30 فروردین 1399

چکیده مقاله:

ژاک فونتنی، نشانه – معناشناس مشهور فرانسوی در کتاب نشانه- معناشناسی و ادبیات ،تعریف جدیدی از مفهوم زاویه دید ارائه می دهد. وی مدل خود را که بر مبنای انتخاب دو کنش گر اساسی در زاویه دید، یعنی کنش گرهای موقعیت گرا که تعیین کننده منبع و مقصد زاویه دید هستند، طراحی کرده است. دراین پژوهش با بهره گیری از ابزار کتابخانه ای و براساس تحلیل داده ها به روش کیفی وروش استدلالی استقرایی، مدل فونتتی باهدف مشخص شدن نقش و اهمیت زاویه دید وکارکردهای آن و پاسخ به این سوال که آیا گزینش زاویه دیدهای متفاوت در منظومه ورقه و گلشاه از سوی گوینده، بر القای معانی متفاوت به مخاطب و نیز برجسته کردن ابعاد مختلف روایت، کارآمد است بررسی می شود. نتیجه پژوهش نشان می دهد دراین منظومه، شاعر، به منظور القای معانی مختلف به مخاطب، به صورت ترکیبی در بخش های مختلف گفتمان اززاویه دیدهای جهان شمول 8 بار، تسلسلی36 بار، گزینشی4 بار ، جزءنگر 13 بار، موازی 40 بار و رقابتی 3 بار با جنبه های زیبایی شناختی متفاوتی از نشانه ها بهره گرفته است. از آن روی که ورقه و گلشاه منظومه ای حماسی است کاربرد زاویه دید موازی در آن بیشتر است، زیرا در این منظومه ها، مهم ترین عامل حرکت ساز داستان گفت و گوی شخصیت هاست.

نویسندگان

فاطمه رفعت خواه

دانشجوی دکترای زبان وادبیات فارسی،دانشگاه حکیم سبزواری

مهیار علوی مقدم

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • منابع    ...
  • احمد نژاد، کامل؛ دهقانی، شهرزاد. مقایسه ورقه و گلشاه عیوقی ...
  • احمدی، بابک، از نشانه شناسی تصویری تا متن، چاپ اول، ...
  • اشمیتس، توماس، نظریه ادبی جدید و ادبیات کلاسیک، ترجمه دکتر ...
  • باطنی، محمد رضا. زبان و تفکر، چاپ اول،  تهران: انتشارات ...
  • بی نیاز، فتح الله. درآمدی بر داستان نویسی و روایت ...
  • تایسن، لیس.نظریه های نقد ادبی معاصر، ترجمه مازیار حسین زاده ...
  • چتمن، سیمور. داستان و گفتمان، ترجمه راضیه سادات میرخندان، قم: ...
  • چندلر، دانیل. مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، زیر نظر ...
  • حری، ابوالفضل. نظریه روایت و روایت شناسی، چاپ اول، تهران: ...
  • حیدرپور، زهرا. ورقه و گلشاه،  مجله رشد و آموزش زبان ...
  • سجودی، فرزان ، نشانه شناسی کاربردی، چاپ اول، تهران: قصه،1382. ...
  • سلدن، رامان.راهنمای نظریه ادبی،چاپ دوم، تهران: طرح نو،1387. ...
  • شعیری، حمیدرضا. تجزیه و تحلیل نشانه – معناشناختی گفتمان، چاپ ...
  • ___________ .راهی به نشانه – معناشناسی سیال، چاپ اول، تهران: ...
  • ____________ ،مصباحی، مریم. تحلیل نقش زاویه دید در گفتمان با ...
  • صدیقی، مصطفی.  قلمرو نقد و نظریه ادبی، چاپ اول، شیراز: ...
  • غلامحسین زاده، غلامحسین و دیگران بررسی تطبیقی مضامین عاشقانه داستان ...
  • عیوقی، ورقه و گلشاه عیوقی، به اهتمام ذبیح الله صفا، ...
  • فاضل، احمد. آمیزه عشق و حماسه با نگاهی به ورقه ... [مقاله ژورنالی]
  • فروزنده، مسعود. تحلیل ساختاری طرح داستان ورقه و گلشاه عیوقی ...
  • قریشی، زهرا سادات. نقد و تحلیل ساختاری هفت پیکر نظامی ...
  • کربلایی صادق، مهناز؛ سید ابراهیمی نژاد، فاطمه؛ پورداد، افروز. زاویه ...
  • کنان، شلومیت ریمون. روایت داستانی، بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، ...
  • گیرو، پی یر . نشانه شناسی. ترجمه محمد نبوی. چاپ ...
  • مارتین، والاس،  نظریه های روایت، ترجمه محمد شهبا، چاپ اول،  ...
  • محمدی، علی. ورقه و گلشاه، مجله ادبیات داستانی ، شماره ...
  • میرصادقی، جمال ، عناصر داستان، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سخن،1379. ...
  • میرصادقی، جمال؛ میرصادقی، میمنت. واژه نامه هنر داستان نویسی، فرهنگ ...
  • Fontenille Jacques.Semiotique et literature,paris:PUF.1990. ...
  • نمایش کامل مراجع