مرگ و مرگ اندیشی در اشعار اخوان ثالث، شاملو و فروغ فرخزاد

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 650

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JLLR-13-24_005

تاریخ نمایه سازی: 8 خرداد 1398

چکیده مقاله:

مرگ و زندگی پیوسته دو عنصر مهم و برجسته در دیدگاه اندیشمندان بوده است؛ شاعران معاصر ایران به مرگ از چشم­اندازهای گوناگون نگریسته­اند. در این میان، سه شاعر شاخص پس از نیما، (خوان، شاملو و فروغ) اهمیت ویژه­ای دارند.در این جستار به شیوه­ی تحلیل محتوای کیفی، اندیشه و احساس سه شاعر معاصر ایرانی، (اخوان، شاملو و فروغ) درباره­ی مرگ و زندگی ارزیابی شد؛ به این منظور با جستجو در دیوان این شاعران، همه­ی شعرهایی که مضمون مرگ و زندگی در آن­ها یافت می­شد، واکاوی شد و سپس از این رهگذر، مباحثی مانند تصویر زندگی، مرگ، سیر تحول فکری سه شاعر، دنیای پس از مرگ و سرانجام شهادت و هراس از مرگ بررسی شد. یافته­های پژوهش نشان داد که تصویر نازیبای زندگی و بیزاری از مرگ و گاه هراس از آن، در آثار اخوان کم و بیش بدون تغییر نمایان است که گاه ملایم و گاه بی­تفاوت و توام با ریشخند است، اما در نگاه شاملو، زندگی با عشق زیباست و با وجود جان­کاهی، چیزی کم ندارد. او زیستن در میان نامردمان و ظلم­پذیران جامعه را بدترین نوع مرگ می­داند و مرگ در راه عقیده برای او زیبا و تحسین­برانگیز است؛ مرگ طبیعی را نیز به اجبار و به عنوان قانون طبیعت می­پذیرد. در نگاه فروغ، سیر تحول بیش­تر مشهود است. زندگی­ را با همه­ی پوچی­اش دوست دارد. در ابتدا اگر خواهان مرگ است به دلیل بیزاری از زندگی است؛ اما کم کم مرگ در نگاه او زیبا می­شود و با واژه­هایی روشن، شاعرانه، ترسیم می­شود.

نویسندگان

سعید حسام پور

دانشگاه شیراز

سمیه نبوی

دانشگاه شیراز

اعظم حسینی

دانشگاه شیراز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اخوان ثالث، مهدی ، ارغنون، تهران: زمستان و مروارید،1383الف. ...
  • . .........................، سه کتاب، تهران: زمستان،1383ب. ...
  • . ...........................،آخرشاهنامه، تهران: زمستان و مروارید،1384الف. ...
  • . ............................،از این اوستا، تهران: زمستان و مروارید،1384ب. ...
  • .............................،زمستان، تهران: زمستان و مروارید،1384ج. ...
  • ..............................،تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، تهران: ...
  • انجم­روز، بهرام، حیات مرگ در شریان­های ادبیات ،مجله­ی ادبیات داستانی، ...
  • براهنی، رضا، طلا در مس، ج دوم. تهران: زمان، 1358. ...
  • پرنیا، سام،وقتی می میریم چه می شود ترجمه­ی شهرزاد فتوحی، تهران: ...
  • جعفری، عبدالرضا،فروغ جاودانه: مجموعه ی شعرها و نوشته ها و ...
  • جلالی، بهروز، جاودانه زیستن، در اوج ماندن(شامل نامه ها، مصاحبه ...
  • خطاط، نسرین و علیرضا شوهانی، جلوه­هایی از مکتب باروک ، ...
  • دیانوش، ایلیاد، اگر عشق، عشق باشد، تهران:مروارید، 1384. ...
  • شاملو، احمد (1384). مجموعه آثار. تهران: نگاه. ...
  • شمس لنگرودی، محمد، تاریخ تحلیلی شعر نو، تهران: فردوس، 1377. ...
  • شمیسا، سیروس، سبک شناسی شعر، تهران:فردوس، 1382. ...
  • عبدالملکیان، محمد رضا،رباعی امروز(مجموعه رباعی از شاعران معاصر). تهران: برگ، ...
  • فرخزاد، فروغ، مجموعه سروده ها، تهران: شادان، 1383. ...
  • …………،مجموعه­ی اشعار، تهران: نوید، 1378.  ...
  • فلاح، مرتضی، سه نگاه به مرگ در ادبیات فارسی ، ...
  • فلاماریون، کامیل، مرگ و اسرار آن، ترجمه ی بهنام جمالیان. ...
  • گاندی، مهاتما، چرا ترس از مرگ و مویه بر آن ...
  • گودوین، دافلد، فوبی، ترجمه ی نصرت الله پورافکاری، تهران: رشد، ...
  • لپ، اینیاس، روان شناسی مرگ، ترجمه ی محمدرفیعی مهرآبادی، تهران: ...
  • مجابی، جواد، شناخت نامه ی شاملو، تهران: قطره، 1377. ...
  • معتمدی، غلامحسین،انسان و مرگ (درآمدی بر مرگ ­شناسی). تهران: مرکز، ...
  • مولانا، جلال الدین محمد، کلیات دیوان شمس تبریزی (بامقدمه ی ...
  • وجدانی، فریده، سیمای مرگ در شعر فردوسی و ناصرخسرو . ... [مقاله ژورنالی]
  • نمایش کامل مراجع