بررسی سرمتنیت در غزل سبک هندی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 439

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JLLR-14-27_004

تاریخ نمایه سازی: 8 خرداد 1398

چکیده مقاله:

کلیم کاشانی در غزل پردازی از جهاتی به سبک عراقی نظر دارد. در این مقاله که با هدف شناخت مانندگی های غزل سبک هندی و عراقی نوشته شده، بنا بر این فرض که غزل سبک عراقی الگوی غزل پردازان سبک هندی بوده است و ازاین رو در محور افقی و عمودی گرایش به این سبک در غزل سبک هندی مشهود است، تلاش گردیده تا ژانر غزل های کلیم بر اساس نظریه سرمتنیت ژرار ژنت به شیوه ای توصیفی- تحلیلی بررسی شود. بدین منظور، با توجه به اهمیت گونه شناسی غزل سبک هندی، این مسئله در دو بخش: غزل های تک محتوایی و پاشان بررسی گردیده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که برخلاف تصور رایج همه غزل های سبک هندی پاشان نیست و در دیوان-کلیم غزل های تک محتوایی زیادی دیده می شود که از آن میان غزل عاشقانه بسامد بیشتری دارد. بسیاری از غزل های پاشان نیز شاکله ای عاشقانه دارند که گاه بیت های غیرعاشقانه آن را می توان با تمهیداتی عاشقانه تفسیر کرد. ازنظر گونه شناسی، همه غزل ها با سبک عراقی و خراسانی ارتباط-سرمتنی دارند. تنها گونه متمایز غزل کلیم، نوعی شکوای مفاخره آمیز است که پارودی مفاخره در سبک های گذشته است. این گونه که نتیجه تغییرات بیش متنی است، در غزل های تک محتوایی در محور عمودی و در غزل های پاشان در محور افقی خودنمایی می کند      

نویسندگان

امیرحسین بهمنی

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

حسین حسن پورآلاشتی

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

رضا ستاری

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

سیاوش حق جو

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ایشانی، طاهره، سیر غزل مدحی در ادب فارسی (از سنایی ...
  • خرمشاهی، بهاءالدین، حافظ، چاپ سوم، تهران: انتشارات طرح نو، 1378. ...
  • دزفولیان راد، کاظم؛ علی مددی، منا و طالبی، معصومه، نگاهی ... [مقاله ژورنالی]
  • رستگار فسایی، منصور، انواع شعر فارسی، چاپ اول، شیراز: نشر ...
  • زیپولی، ریکاردو، چرا سبک هندی در غرب سبک باروک خوانده ...
  • زرقانی، سیدمهدی، تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی، چاپ ...
  • شمس لنگرودی، محمد، گردباد شور جنون، تهران: چشمه، 1367. ...
  • شمیسا، سیروس، انواع ادبی، چاپ سوم، تهران: نشر میترا، 1387. ...
  • ، سیر غزل در شعر فارسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات ...
  • صبور، داریوش، آفاق غزل فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات پدیده، ...
  • قاسمی پور، قدرت، وجه در برابر گونه: بحثی در قلمروی ... [مقاله ژورنالی]
  • ، درآمدی بر نظریه انواع ادبی، ادب پژوهی، ش 19 ...
  • کاشانی، کلیم، دیوان کامل، با مقدمه مهدی افشار، تهران: انتشارات ...
  • نامور مطلق، بهمن، درآمدی بر بینامتنیت، نظریه ها و کاربردها، ...
  • ، گونه شناسی بیش متنی، پژوهش های ادبی، ش 38، ...
  • ، مطالعه ارجاعات درون متنی در مثنوی با رویکرد بینامتنی، ...
  • Duff, David, Modern Genre Theory, London & New York: Routledge, ...
  • Genette, G.erard, Palimpsets: Literature in the Second Degree, Nebraska: University ...
  • __________, the Architext:an introduction, Berkeley: university of California press, 1992. ...
  • Frow, John, Genre, London & New York: Routledge, 2005. ...
  • نمایش کامل مراجع