پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار حافظ برطبق نظریه هینتون
محل انتشار: فصلنامه زبان پژوهی، دوره: 10، شماره: 28
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 448
فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JLRZ-10-28_003
تاریخ نمایه سازی: 22 خرداد 1398
چکیده مقاله:
تصویرسازی و تصویرگونگی که پیامد ارتباط انگیخته بین دال و مدلول در سطح نشانه است، مختص ه ای ادبی و زیبایی شناختی است که کاربرد گسترده آن در اشعار شیخ ازل حافظ شیرازی توجه بسیاری از پژوهشگران را به سوی خود جلب نموده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی گونه های مختلف روابط انگیخته و فراوانی آن ها در چهارچوب پیوستار نمادپردازی آوایی پیشنهادی هینتون و همکاران (Hinton et al. 1994) در مجموعه اشعار حافظ است. به این منظور، پس از گردآوری بیت ها یا مصرع هایی که در برگیرنده یکی از روابط انگیخته بودند، انواع نمادپردازی آوایی مشتمل بر گونه های عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی، به همراه میزان فراوانی آن ها در پیکره پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش با در نظر گرفتن گونه های مختلف روابط انگیخته، از بیشترین تا کمترین سطح شفافیت در پیکره مورد بررسی، بیانگر اهمیت این ارتباط در سطح نشانه های شعری بوده که منجر به جذابیت و ماندگاری این اشعار نیز شده است. بررسی کمی این نشانه ها نیز نشان داد که بین میزان انگیختگی و فراوانی آن ها نسبت و ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ به این معنا که بر روی محور تصویرگونگی هر چه به سمت شفافیت بیشتر پیشرویم بر تعداد و فراوانی نشانه ها افزوده شده و هرچه از سطح شفافیت کاسته شود، تعداد و فراوانی داده ها کمتر می شود.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
آزاده شریفی مقدم
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان-گروه زبان های خارجی
حسین مهرارا
دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :