بررسی صور ابهام و عوامل آن در رسایل عرفانی سهروردی
محل انتشار: فصلنامه جستارهای نوین ادبی، دوره: 44، شماره: 1
سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 428
فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JLSS-44-1_002
تاریخ نمایه سازی: 7 شهریور 1396
چکیده مقاله:
در این جستار صور ابهام و عوامل ایجاد آن را در رسایل عرفانی سهروردی- که از نوع داستان های رمزی هستند- بررسی کرده ایم. از آن جا که بیان عرفانی رمزی از نوع مفاهیم معرفتی است و طریقه تعبیر از آن فقط از طریق الفاظ متشابه ممکن است، سهروردی برای تبیین آن مفاهیم به تمثیل روی آورده است. تمثیل های رمزی او از روایت داستانی و نماد تشکیل شده و همین غلبه نمادها بر روایت داستانی ایجاد ابهام کرده است. در این مقاله بر اساس تاویل هایی که تا کنون از تمثیل های سهروردی صورت گرفته، ابهام های باقی مانده در این تمثیل ها و عوامل آن بررسی شده است. نتایج نشان می دهد میزان ابهامات در هر یک از این تمثیل ها، اولا به پیش زمینه فکری و عقیدتی مخاطب و میزان آشنایی او با ذهنیت و جهان بینی سهروردی و ثانیا به نوع نمادهای به کار رفته در تمثیل(اساطیری، شخصی و تکراری بودن نمادها) بستگی دارد. بالاترین سطح ابهام را در رسایل آواز پر جبرییل، عقل سرخ، فی حقیقه العشق و رساله الطیر می توان دید.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مه دخت پورخالقی چترودی
دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
شمسی پارسا
استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد سمنان