شخصیت پردازی تلفیقی مندنی پور در رمان دل دلدادگی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 567

فایل این مقاله در 29 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JLTLL-1-2_005

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

اثر پذیری ادبیات فارسی پس از انقلاب از حماسه بزرگ دفاع مقدس و آفرینش آثار بسیاری اعم از منثور ومکتوب در انواع مختلف ادبی بویژه ادبیات داستانی با این مضمون، موید نظریات مکاتب نقد اجتماعی و اهمیت و عظمت جنگ تحمیلی برای ملت ایران و بخصوص اهل ادب است. در کنار داستانهای زیادی که کاملا به انعکاس این موضوع پرداخته اند، آثار دیگری نیر هست که به شیوه غیر مستقیم و شاید موثرتر این حادثه بزرگ را با شیوایی و جذابیتی کامل بارتاب داده اند؛ از جمله آنها می توان به رمان دل دلدادگی شهریار مندنی پور اشاره کرد. نویسنده در بین حوادث مختلف تشکیل دهنده داستانش، اپیزودی را به جبهه رفتن یکی از شخصیتهای اصلی داستان (کاکایی) اختصاص می دهد که در سایه آن با انتخاب صحیح شخصیتهایی که جزء شخصیت اصلی، همه مختص این اپیزودند و شخصیت پردازی تلفیقی؛ یعنی آمیزه ای از سه شیوه شخصیت پردازی مستقیم، غیر مستقیم و جریان سیال ذهن، شیوه متناسب با این بخش را در نظر می گیرد. هرچند دل دلدادگی نمونه شاخص رمان جریان سیال ذهن است؛ ولی مندنی پور در اپیزود جبهه که شخصیتها به دلیل درگیریهای شدید بیرونی نمی توانند بر کشمکشهای درونی خود تمرکز کاملی داشته باشند، توجه کمتری بر ارایه درون شخصیتها داشته و از میان شیوه های شخصیت پردازی عمدتا به شیوه غیر مستقیم توجه کرده است. نگارند برای اولین بار در این مقاله می کوشد ضمن معرفی شخصیتهای بخش جبهه این رمان، انواع شخصیت و شخصیت پردازی آن را بررسی کند تا مشخص کند قدرت شخصیت پردازی تلفیقی نویسنده تا چه اندازه در موفقیت نویسنده و اثرپذیری خواننده و فضا سازی متناسب با حال و هوای جنگ موثر بوده است.

نویسندگان

فاطمه سادات طاهری

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان

فاطمه بهمنی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان