بررسی دیدگاه ملاصدرا درباره استمرار اشیاء درزمان در پرتو اکنون گرایی اولویتی
محل انتشار: دوفصلنامه پژوهش های عقلی نوین، دوره: 4، شماره: 7
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 317
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JNIR-4-7_003
تاریخ نمایه سازی: 4 اردیبهشت 1399
چکیده مقاله:
در متافیزیک تحلیلی معاصر دو نظریه رقیب در مساله چگونگی استمرار اشیاء در زمان موجود است، دوام گرایی (endurantism) و امتدادگرایی (Perdurantism). براساس دوام گرایی اشیاء سه بعدی اند و از طریق حضور تام در هر لحظه از زمان موجودند و براساس امتدادگرایی اشیاء چهاربعدی اند و علاوه بر اجزاء مکانی، دارای اجزاء زمانی نیز هستند. اولی اکنون گرایی و دومی سرمدی گرایی درباب زمان را پیش فرض می گیرند. اکنون گرایی این ایده است که تنها اکنون و محتویات آن موجودند و گذشته/آینده واقعیت ندارند. براساس سرمدی گرایی تمامی مواضع زمان یعنی گذشته/اکنون/آینده به نحو مساوی موجود و واقعی هستند. از ترکیب نظریات زمان و استمرار چهار ترکیب بوجود می آیند: 1. امتدادگرایی/سرمدی گرایی، 2. دوام گرایی/سرمدی گرایی، 3. دوام گرایی/اکنون گرایی و، 4. امتدادگرایی/اکنون گرایی. دیدگاه صدرا درباره استمرار در زمان، با (1) و (4) شباهت دارد اما، بدلیل ناسازگاری درونی(4) و ناسازگاری اش با (1)، دیدگاه صدرا این دو هم نیست و بلکه، ایده پنجمی می تواند باشد که می توان آن را امتدادگرایی/اکنون گرایی اولویتی نام نهاد که بر اساس آن هویات اکنون به صورت بنیادین درزمانی موجودند و گذشته/آینده موجودند اما، بر اکنون مبتنی هستند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
حجت ایمانی کیا
دبیر گروههای علمی کلام و فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :