عزیمت یا رخصت

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,052

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JOIH-1-10_052

تاریخ نمایه سازی: 28 شهریور 1395

چکیده مقاله:

دین اسلام دین آسانی است که در روایات بسیار به آن اشاره شده است . از جمله می توان به شکسته شدن نماز در سفر اشاره کرد که از آن با عنوان رخصت یاد شده .رخصت به معنای آسان گرفتن و عزیمت که در مقابل رخصت قرار دارد به معنای واجب بودن است .عزیمت از احکاماولیه و رخصت از احکام ثانویه می باشد . البته باید به این نکته توجه کرد که هرگاه مولا به سبباضطرار بنده اش به او در مخالفت برخی از احکام الزامی خود ، رخصت داد ، این ترخیص تا وقتیاست که عذر باقی باشد و با ارتفاع عذر ، رخصت نیز برداشته می شود. موارد بسیاری از این دو درفقه وجود دارد که علما در عزیمت یا رخصت بودن آن حکم اختلاف نظر دارند . علت اختلافمذاهب در این موارد به این علت است که آیه ای که حکم را بیان نموده به طور صریح رخصت یاعزیمت بودن را بیان نکرده است . همچون آیه 114 سوره هود که به بیان اوقات نماز می پردازد وآن را 3 نوبت بیان می کند و روایات بسیاری نیز نشان میدهد که پیامبر اکرم (ص) بارها میان دونماز را جمع می کرد بی آنکه در سفر باشند یا عذری دیگری داشته باشند و این امر را رخصتیبرای مسلمین شمردند تا به زحمت نیفتند . این نشان می دهد که علمای اهل سنت بر اشتباه خوداسرار می ورزند و باید دست ازاشتباه خود بردارند . گرچه خواندن نماز در پنج وقت فضیلت استولی اصرار بر این فضیلت و جلوگیری از رخصت ، سبب می شود که بسیاری از مردم – به خصوصنسل جوان – از نماز چشم بپوشد و این مسئولیت سنگینی بر دوش مخالفان رخصت می افکند.