مشروعیت تطبیقی در اندیشه سکولاریستی ایران معاصر (با تاکید بر دیدگاه های مهدی بازرگان، عبدالکریم سروش، حایری یزدی)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 313

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPOL-3-9_001

تاریخ نمایه سازی: 6 آذر 1397

چکیده مقاله:

مفهوم مشروعیت سیاسی یکی از مهم ترین و بنیادی ترین واژگان و مفاهیم علوم سیاسی و به خصوص اندیشه سیاسیاست. تفاوت مفهوم مشروعیت سیاسی در نگاه اندیشمندان سکولار بیشتر به تفاوت نگاه آنها به منشا مشروعیت بازمی گردد. سوال اصلی مقاله این است که مشروعیت در مبانی فکری سکولارهای معاصر ایران چیست و نقاط اشتراک ویا افتراق اندیشه آنان با یکدیگر چگونه ارزیابی می شود فرضیه اصلی این مقاله بر این اساس استوار است که متفکرینسکولار مورد بررسی، دین را دارای قلمرو محدودی می دانند و مدعای حداقلی آن است که نباید ترسیم نظام سیاسیاقتصادی و اجتماعی را از دین انتظار داشته باشیم و اساسا دین یک امر اخروی تلقی می شود.در این مقاله با استفاده از روش مقایسه ای دیدگاه های مهدی بازرگان، عبدالکریم سروش و مهدی حایری یزدی بررسیدر مورد مفهوم مشروعیت با یکدیگر مورد مقایسه قرار خواهد گرفت و با توجه به این که اندیشه سکولار بزرگ ترین رقیبفکری حکومت دینی است وجوه تازهای از اندیشه آنان را درخصوص مشروعیت ارایه خواهیم کرد. به نظر می رسدمتفکرین فوق اشاره به رغم رویکردهای مختلفی که دارند در نهایت منشا مشروعیت را مردم می دانند.

نویسندگان

کاظم حسینی

دانشجوی دکترای علوم سیاسی

علیرضا صدرا

دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

مرتضی شیرودی

دانشیار پژوهشگاه امام صادق (ع)