میراث کانت در تجربه دینی شلایرماخر و نقدی بر تفاسیر موجود

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 378

فایل این مقاله در 25 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPRR-16-2_003

تاریخ نمایه سازی: 1 اردیبهشت 1399

چکیده مقاله:

بحث تجربه دینی در میان اندیشمندان مدرن ابتدائا با طرح احساس وابستگی مطلق از سوی شلایرماخر آغاز شد. چنان که هدف از بحث تجربه دینی در فلسفه دین تحلیلی معاصر ارائه برهانی تجربی برای اثبات وجود خداوند است، بسیاری از پژوهشگران انتظار داشته اند احساس وابستگی مطلق شلایرماخر نیز در خدمت همین هدف متافیزیکی یا هستی خداشناختی بوده باشد. آیا این انتظار و تفاسیر حاصل از آن با آنچه خود شلایرماخر گفته است همخوانی دارد برای روشن سازی این مطلب از روشی تاریخی و هرمنوتیکی در این مطالعه استفاده کرده ایم. کاربرد روش تاریخی ما را به تاثیرپذیری شلایرماخر از کانت رهنمون می شود، به طوری که خواهیم دید اکثر مفاهیم مورد استفاده او عملا مفاهیم کانتی هستند. کاربست روش هرمنوتیکی نیز به ما امکان می دهد تا احساس وابستگی مطلق را در پرتو الهیات شلایرماخر به مثابه یک کل و همچنین مفهوم دین نزد کانت را در نظام فلسفی کانت به مثابه یک کل مورد توجه قرار دهیم. در پرتو به کارگیری این روش ها، معلوم می شود که تفسیر هستی خداشناختی از تجربه دینی نزد شلایرماخر یا همان احساس وابستگی مطلق تفسیر قابل قبولی از متن گفته های شلایرماخر نیست. او صرفا توصیفی از خود آگاهی ارائه کرده که به مثابه توصیف امکان تبدیل شدن به برهانی برای اثبات وجود خدا را ندارد.

نویسندگان

محمدابراهیم باسط

دانشجوی دکتری فلسفه دین، گروه فلسفه دین، پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنی، تهران، ایران

مریم صانع پور

استادیار پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

مهدی معین زاده

استادیار گروه فلسفه علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

میثم سفیدخوش

استادیار گروه حکمت و کلام، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسماعیلی، مسعود، و محسن جوادی. 1394. بررسی و ارزیابی دیدگاه ... [مقاله ژورنالی]
  • پازوکی، شهرام، و علی شیروانی. 1379. عینیت تجربه دینی از ...
  • پناهی آزاد، حسن. 1395. تبیین و بررسی هستی و چیستی ...
  • جوی، مورنی (سرویراستار). 1397. فلسفه قاره ای و فلسفه دین. ...
  • دیباجی، سید محمدعلی، و هانیه السادات رجبی. 1396. رابطه تجربه ...
  • صمیمی، نادر، و رضا گندمی نصرآبادی. 1396. بررسی انتقادات هگل ...
  • سفیدخوش، میثم. 1396. احیای شناخت شناسانه ایمان در روشن اندیشی ...
  • عباسی، بابک. 1390. قول به اصالت تجربه دینی چیست پژوهش ...
  • کامرانی، سمیه، و علیرضا قائمی نیا، و ولی الله عباسی. ...
  • کانت، ایمانوئل. 1383. سنجش خرد ناب. ترجمه میرشمس الدین ادیب ...
  • Forster, Michael. 2017. Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher. The Stanford Encyclopedia ...
  • Giovanni, George di. 2001. Translator’s Introduction, in Religion and Rational ...
  • Kant, Immanuel. 1996. Practical philosophy. Translated and edited by Mary ...
  • Kant, Immanuel. 1998. Critique of Pure Reason. Translated and edited ...
  • Kant, Immanuel. 1999. Correspondence. Translated and edited by Arnulf Zweig. ...
  • Kant, Immanuel. 2001. Religion and Rational Theology. Translated and edited ...
  • Kant, Immanuel. 2007. Anthropology, History, and Education. Edited by Gunter ...
  • Nimmo, Paul T. 2016. Introduction to the Third Edition, in ...
  • Schleiermacher, Friedrich. 1990. Brief Outline of Theology as a Field ...
  • Schleiermacher, Friedrich. 1996. On Religion: Speeches to its Cultured Despisers. ...
  • Schleiermacher, Friedrich. 2016. The Christian Faith. 3rd edition with an ...
  • Wrathall, Mark A. (ed.). 2003. Religion after Metaphysics. Cambridge University ...
  • نمایش کامل مراجع