بررسی پاسخ خداباوری گشوده ی ویلیام هاسکر به مسئله تقدیرگرایی الهیاتی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 378

فایل این مقاله در 25 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPRR-16-2_010

تاریخ نمایه سازی: 1 اردیبهشت 1399

چکیده مقاله:

ویلیام هاسکر یکی از چهره های مهم خداباوری گشوده است. شاخصه خداباوری گشوده انکار معرفت پیشین خداوند به افعال اختیاری آینده انسان است. هاسکر تحلیل خاصی از اراده آزاد ناتعین گرایانه در ذهن دارد و برای دفاع از این مفهوم دست به تعدیل مفهوم علم مطلق الهی می زند و از این طریق استدلال تقدیرگرایی الهیاتی را به استدلالی به نفع ناسازگاری اختیار و معرفت پیشین تبدیل می کند. او با ارائه تحلیل خاص خودش درباره تمایز واقعیات سخت/نرم، دفاع از اصول استلزام قدرت، و نفی قدرت عام نشان می دهد معرفت پیشین خدا مستلزم آن است که انسان نتواند قدرت ترک فعلی که خدا بدان علم دارد را داشته باشد. در این صورت یکی از لوازم اصلی اراده آزاد ناتعین گرایانه یعنی اصل امکان های بدیل (PAP) محقق نخواهد شد، و این مستلزم نقض اختیار انسان است. اما مثال نقض هری فرانکفورت تقریری را که هاسکر از PAP ارائه کرده ابطال می کند، و به همین دلیل رویکرد گشوده هاسکر با مشکل مواجه است.

کلیدواژه ها:

اصول استلزام قدرت ، واقعیات سخت/نرم ، اراده آزاد ناتعین گرایانه ، اصل امکان های بدیل ، علت فاعلی

نویسندگان

فاطمه قلخانباز

دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

عبدالرسول کشفی

دانشیار گروه فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

عباس یزدانی

دانشیار گروه فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Chisholm, Roderick. 1964.  Human Freedom and the Self. in Freewill, ...
  • Frankfurt, Harry. 1969. Alternate Possibilities and Moral Responsibilit . Journal ...
  • Hasker, William. 1983. Metaphysics: Constructing a World View. InterVarsity Press: ...
  • Hasker, William. 1988. Hard Facts and Theological Fatalism. Noûs 22 ...
  • Hasker. William. 1989. God, Time and Knowledge. Ithaca and London: ...
  • Hasker, William. 2001a. The Foreknowledge Conundrum. International Journal for Philosophy ...
  • Hasker, William. 2001b. The Emergent Self. Ithaca and London: Cornell ...
  • Kim, Jaegwon. 1974. Noncausal Connections. Nous 8(1). ...
  • Mavrodes, George I. 1983. Is the Past Unpreventable Faith and ...
  • Pinnock, Clark, et al. 1994. The Openness of God: A ...
  • Plantinga, Alvin. 1977. God, Freedom and Evil. Grand Rapid: Eerdmans ...
  • Purtill, Richard. 1988. Fatalism and the Omnitemporality of Truth. Faith ...
  • Reid, Thomas. 1969. Of the Words Cause and Effect, Action ...
  • Talbott, Thomas B. 1986. On Divine Foreknowledge and Bringing About ...
  • Zagzebski, Linda. 1991. The Dilemma of Freedom and Foreknowledge. New ...
  • Zagzebski, Linda. 1997. Foreknowledge and Freedom. In Companion to Philosophy ...
  • Zagzebski, Linda. 2000. Does Libertarian Freedom Require Alternate Possibilities Noûs ...
  • نمایش کامل مراجع