ظرفیتهای عرفان اسلام در تمدن زایی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 419

فایل این مقاله در 27 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPT-20-80_001

تاریخ نمایه سازی: 18 دی 1395

چکیده مقاله:

بازخوانى ظرفیت های عرفان اسلامى در تمدنزایى مىتواند ضمن تقویت ادبیات توصیفىتمدن، اهمیت عرفان اسلامى را در نظام هماهنگ تمدنى معلوم سازد. آموزه های دو دانشعرفان نظری و عرفان عملى و عملکرد تاریخى عرفان اسلامى بنیان های نظری این پژوهشتمدنى است. در این میان، آورده اساسى عرفان نظری، یعنى«اسمای الهى و نکاح اسمایى » و آورده اصلی عرفان عملی «بعد و قرب از حقتعالى » است که با استفاده از این مفاهیم،توصیفى از تمدن مطلوب اسلامى عرضه مىگردد و در باب ظرفیت س های تمدن ازی با گذاراز شبهه اساسى دنیاگریزی عرفان و آموزه های آن به استناد سرچشمه های اسلامى عرفان و نیزآموزه نهایى آن، یعنى بقاء بعد الفناء - نه فناء - و عناصری مانند دستگیری، خلافت بالسیفو جمع متلائم بین روح و بدن، جایگاه اصلى عرفان در مرکز هندسه تمدن اسلامى نشان دادهمىشود و در نگاهى دیگر، تبیین مىگردد که عرفان به واسطه تأمین چهار عنصر معنویت،عقلانیت معنوی ویژه در دستگاهى سازوار، ارائه الگویى برتر از شریعت مداری و به دستدادن روشى ویژه در فهم متون دینى (تأویل) ، آورده های پرباری در ساخت تمدن اسلامىدارد همچنین در ادامه دلایل تحقق نیافتن تمدن مطلوب براساس عرفان اسلامى، به رغموجود آورده های پربار تمدنى بررسى خواهد شد

نویسندگان

سید یدالله یزدان پناه

استاد عرفان و حکمت متعالیه در حوزه علمیه قم