صورت بندی سازوکار حداقلی نظریه آیت الله جوادی آملی برای تقسیم بندی علوم

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 486

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPT-24-94_004

تاریخ نمایه سازی: 24 مهر 1398

چکیده مقاله:

به منظور حل نزاع میان علم و دین، نظریه های گوناگونی مطرح شده است؛ برخی علوم را به نفع دین مصادره کرده اند و دستاورد علوم را یکسره مردود خوانده اند و دیگرانی با تاکید بر روش تجربی، دین را به کناری نهاده اند؛ درحالی که گروه سومی نیز از تعامل مسالمت آمیز میان علم و دین سخن گفته اند. در این میان، آیت الله جوادی آملی در زمینه علم دینی به دو صورت نظریه پردازی کرده اند: گاهی در مقام توصیف نفس الامر و به لحاظ هستی شناختی، تمامی علوم را به شرط مطابقت با واقع، دینی می داند و گاه به لحاظ معرفت شناختی، علوم را به دینی و غیردینی تقسیم می کند. این مقاله، ملاک های این نظریه را در اسلامی سازی علوم بررسی می کند و با تاویل بردن آنها به ملاک موضوع نشان می دهد که این نظریه چه لوازمی برای علوم دارد و چگونه می تواند در ساماندهی علوم موفق عمل کند. به نظر می رسد با تنظیم استدلال هایی تحلیلی از متن مکتوب ایشان و مقایسه با نظریه های رقیب ، می توان نتیجه گرفت که نظریه یادشده با نگاه به واقعیت علوم جدید به مثابه نگاهی الهیاتی، آنها را تقسیم می کند یا دست کم ملاک های جدیدی برای تقسیم بندی علوم به دست می دهد؛ چنان که با این فرض می توان مبنایی حداقلی برای تقسیم علوم به اسلامی و غیراسلامی در نظر گرفت.

کلیدواژه ها:

نزاع علم و دین ، روش تجربی ، علم دینی ، آیت الله جوادی آملی

نویسندگان

ذوالفقار ناصری

دکتری فلسفه دین، پردیس فاربی دانشگاه تهران و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سیدجابر نیکو

دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم، ایران

محمد رضا منصفی سروندانی

کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن سینا، حسین بن عبدالله (2005)، القانون فی الطب، بیروت: ...
  • اکاشا، سمیر (1387)، فلسفه علم، ترجمه: هومن پناهنده، تهران: فرهنگ ...
  • الفاروقی، اسماعیل (1384)، علوم عقلی و تجربی در عالم اسلامی، ...
  • پارسانیا، حمید (1393)، گفت وگو، نقد نقد در پرتو ایضاح ...
  • جوادی آملی، عبدالله (1383)، از فلسفه ارسطویی تا فلسفه اسلامی ...
  • (1386)، شریعت در آینه معرفت، چ5، قم: مرکز نشر اسرا. ...
  • (1393)، فلسفه الحادی همه علوم را الحادی می کند ، ...
  • (1395)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: مرکز نشر ...
  • دانش شهرکی، حبیب الله و محمد کرمی (1395)، بررسی و ...
  • دمیاطی، السیدالکبری (1418ق)، اعانه الطالبین، بیروت: دار الفکر. ...
  • شوئون، فریتیوف (1383)، اسلام و حکمت خالده، ترجمه: فروزان راسخی، ...
  • گلشنی، مهدی (1380)، از علم سکولار تا علم دینی، تهران: ...
  • (1393)، تاملاتی پیرامون نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی ...
  • موحدابطحی، سید محمد تقی(1389)، اراده گرایی به مثابه علم دینی ...
  • نصر، سیدحسین(1359)، علم و تمدن در اسلام، ترجمه: احمد آرام، ...
  • (1379)، نیاز به علم مقدس، ترجمه: حسن میانداری، قم: موسسه ...
  • واژه نامه برخط وبستر به نشانی اینترنتی: ...
  • www.merriam-webster.com ...
  • Al-Faruqi, I. R. & A. H. Abusulayman (1989), Islamization of ...
  • ladyman, J. (2002), understanding philosophy of science, London: Routledge. ...
  • نمایش کامل مراجع