واکاوی مفهوم اختیار در حکمت متعالیه

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 463

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPT-24-94_007

تاریخ نمایه سازی: 24 مهر 1398

چکیده مقاله:

نوشتار کنونی بر آن است تا بر اساس مبانی حکمت متعالیه و سخنان حکیمان صدرایی، تصویری روشن از معنای اختیار به دست دهد. مهم ترین تعریف های موجود از اختیار در حکمت متعالیه، عبارتند از: داشتن مبادی چندگانه علم، شوق، اراده و تحریک عضلات ، داشتن مبادی دوگانه علم و اراده ، صحه الفعل والترک ، مشیه الفعل و الترک ، و استقلال فاعل و نفی اثرپذیری از غیر . در این میان، تنها یک تفسیر جامعیت و اشتراک مفهومی میان تمام مصادیق اختیار را فراهم می کند و آن، تفسیر اختیار به دارا بودن اراده و علم است؛ آن هم با تفسیری ویژه حکمت متعالیه که در آن، هر دو مفهوم علم و اراده همانند وجود، در عین غیریت مفهومی، در تمام مراتب هستی حضور دارند و در عین اشترک معنوی، مشکک هستند. معنای جامع اراده که همان ابتهاج، محبت و رضاست، از مصادیق مادون مانند میل و شوق در عالم طبیعت آغاز و تا ابتهاج و محبت ذاتی پروردگار گسترش می یابد. تلطیف معنای اراده به محبت وجودی، پذیرش اختیار انسانی را به رغم وجود احاطه و سلطه علت بر انسان، خردپذیرتر و وجدان پذیرتر می سازد؛ ضمن آنکه توجه به حب، اقتضا و طلب ذاتی انسان در مرتبه وجود علمی او نزد حق تعالی (عین ثابت)، تبیین اختیار را روشن تر می سازد و به برخی پرسش ها نیز پاسخ می دهد.

نویسندگان

امیر راستین

دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه فردوسی، مشهد

علیرضا کهنسال (نویسنده مسئول)

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

سیدمرتضی حسینی شاهرودی

استاد دانشگاه فردوسی مشهد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آریان، حمید (1389)، نقش عقل در تفسیر قرآن (پایان نامه)، ...
  • ابن منظور، محمد بن مکرم (1414)، لسان العرب ، بیروت: ...
  • امام خمینی، روح الله (1370)، آداب الصلاه، قم: موسسه تنظیم ...
  • ایازی، محمدعلی (1414)، المفسرون حیاتهم ومنهجهم، تهران: سازمان چاپ و ...
  • بابایی، علی اکبر و دیگران (1392)، روش شناسی تفسیر قرآن، ...
  • تهانوی، محمدعلی (1996)، موسوعه کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، تحقیق: علی ...
  • جوادی آملی، عبدالله (1388)، تسنیم، تحقیق: علی اسلامی، قم: موسسه ...
  • حلی، حسن بن مطهر (1384)، الجوهر النضید فی شرح منطق ...
  • خویی، سیدابوالقاسم (1395)، البیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: دار الزهراء. ...
  • رضوی کشمیری، سیدفیاض حسین (1385)، مجموعه مقالات همایش ملی قرآن ...
  • زمخشری، محمود (1407)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چ3، بیروت: ...
  • سبحانی، جعفر (1390)، المناهج التفسیریه فی علوم القرآن، قم: موسسه ...
  • صدرالدین شیرازی، محمد [بی تا]، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه ...
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات ...
  • (1382)، نهایه الحکمه، قم: نشر اسلامی. ...
  • (1361)، قرآن در اسلام، قم: دفتر انتشارات اسلامی. ...
  • طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ...
  • طوسی، نصیر الدین (1376)، اساس الاقتباس، تهران: دانشگاه تهران. ...
  • فخر رازی، محمد بن عمر (1420)، تفسیر کبیر، بیروت: دار ...
  • فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (بی تا)، القاموس المحیط، بیروت: دار ...
  • کلینی، محمد بن یعقوب (1363)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه. ...
  • معرفت، محمد هادی (1386)، التمهید فی علوم القرآن، قم: موسسه ...
  • (1418)، التفسیر والمفسرون فی ثوبه القشیب، مشهد: الجامعه الرضویه للعلوم ...
  • معینی، محسن (1375)، تفسیر عقلی کلامی ، دانشنامه جهان اسلام، ...
  • نمایش کامل مراجع