بررسی و نقد قیاس غایب بر شاهد در اثبات نظریه زیادت صفات بر ذات الهی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 313

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JPT-24-96_002

تاریخ نمایه سازی: 21 خرداد 1399

چکیده مقاله:

یکی از مسائل چالشی در مباحث خداشناسی، مبحث وجودشناسی صفات الهی است. در بحث وجودشناسی صفات الهی از کیفیت رابطه ذات الهی با صفات سخن گفته می شود. اشاعره در این بحث، به زیادت صفات بر ذات الهی قائل اند. یکی از ادله مهم اشاعره در این زمینه، قیاس غایب بر شاهد است. در این قیاس، حکم صفات در شاهد، یعنی انسان، به غایب، یعنی خدای متعال نسبت داده می شود. این قیاس با وجود اینکه نوعی قیاس فقهی یا تمثیل است، ولی چون جهت مشابهت یا جامع در آن، علت تامه برای ثبوت حکم در اصل می باشد، دارای اعتبار است. در مقابل، مخالفان اشاعره نقدهایی بر این قیاس وارد کرده اند که البته بیشتر آنها وارد نیستند. ما در این نوشتار با روشی تحلیلی به تقریر این قیاس پرداخته و نقدهای وارد بر آن را بررسی کرده ایم. نتیجه اینکه کارکرد این قیاس، تنها در اثبات وجود مبدا اوصاف الهی است و توانایی تبیین کیفیت رابطه این مبادی با ذات الهی را ندارد، و ازهمین رو اگر برای اثبات نظریه زیادت به کار رود، اعم از مدعا خواهد بود.

کلیدواژه ها:

صفات الهی ، رابطه ذات و صفات ، اشاعره ، نظریه زیادت ، قیاس غایب بر شاهد

نویسندگان

بهروز محمدی منفرد

استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران

حسین رستمی

ارشد فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران،سطح ۳ موسسه کلام امام صادق در رشته کلام مقارن

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آمدی، سیف الدین (1413ق)، غایه المرام فی علم الکلام، بیروت: ...
  • آمدی، سیف الدین (1423ق)، ابکار الافکار فی اصول الدین، قاهره: ...
  • ابن سینا (1375)، الاشارات و التنبیهات، قم: البلاغه. ...
  • ایجی، میر سیدشریف (1325ق)، شرح المواقف، چ1، قم: الشریف الرضی. ...
  • تفتازانی، سعدالدین(1407ق)، شرح العقائد النسفیه، قاهره: مکتبه الکلیات الازهریه. ...
  • تفتازانی، سعدالدین (1409ق)، شرح المقاصد، قم: الشریف الرضی. ...
  • جوینی، عبدالملک (1416ق)، الارشاد الی قواطع الادله فی اول الاعتقاد، ...
  • خوارزمی، رکن الدین بن الملاحمی (1386)، الفائق فی اصول الدین، ...
  • سبحانی، جعفر (1412ق)، الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و ...
  • شریف مرتضی (1381)، الملخص فی اصول الدین، تهران: مرکز نشر ...
  • شفتی قمی گیلانی، میرزا ابوالقاسم بن محمدحسن (میرزای قمی) (1430ق)، ...
  • شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (1425ق)، نهایه الاقدام فی علم الکلام، ...
  • طوسی، محمد بن الحسن (1417ق)، العده فی اصول الفقه، چ1، ...
  • علامه حلی (1415ق)، مناهج الیقین فی اصول الدین، تهران: دار ...
  • عمر بن سهلان ساوی (1383)، البصائر النصیریه فی المنطق، تهران: ...
  • فخر رازی (1407ق)، المطالب العالیه من علم الالهی، بیروت: دار ...
  • فخر رازی (بی تا)، المحصول فی علم اصول الفقه، موسسه ...
  • قاضی عبدالجبار (1422ق)، شرح الاصول الخمسه، بیروت: دار احیاء التراث ...
  • قاضی عبدالجبار ( بی تا)، المحیط بالتکلیف، قاهره: الدار المصریه. ...
  • قاضی عضد ایجی، میرسید شریف (1325ق)، شرح المواقف، قم: الشریف ...
  • قطب الدین شیرازی (1383)، شرح حکمه الاشراق، تهران: انجمن آثار ...
  • کراجکی، محمد بن علی (1405ق)، کنزالفوائد، بیروت: دارالضواء ...
  • لاهیجی، عبدالرزاق (1383)، گوهر مراد، تهران: نشر سایه. ...
  • مظفر، محمدحسن (1422ق)، دلائل الصدق لنهج الحق، قم: موسسه آل ...
  • مظفر، محمدرضا (1415ق)، المنطق، قم: اسماعیلیان. ...
  • نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد (1361)، اساس الاقتباس، تهران: ...
  • نصیر الدین طوسی و علامه حلی (1371)، الجوهر النضید، چ5، ...
  • نمایش کامل مراجع