تبیین منطقی وحدت گرایانه حکمت متعالیه از عدالت قرآنی با تاکید بر آیه 25 سوره حدید

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 401

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JQR-21-81_004

تاریخ نمایه سازی: 23 دی 1396

چکیده مقاله:

این مقاله سه وجه قرآنی، حکمی و منطقی دارد و از این جهت، مقاله ای میانرشتهای محسوب میشود. در وجه قرآنی ضمن تاکید بر موردپژوهی آیه 25 سوره حدید، نتیجه احصای کامل آیات قرآن که شامل واژههای قسط و عدل و مشتقات آنها هستند، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. از جهت حکمی، رویکرد وحدتگرایانه صدرالمتالهین شیرازی نسبت به مراتب هستی مبنای پژوهش میباشد. وجه منطقی پژوهش نیز بر اساس دستگاه فازی تبیین شده است. در حکمت متعالیه کاملترین ظهور نفس انسانی آن گاه تحقق مییابد که ملکه عدل میان همه قوا و شوون آن برقرار باشد. ازاینرو نفس انسان کامل رکن رکین صورت باطنیاش عدل است. این یافتههای حکمی-تفسیری تبیینهای منطقی متناسب طلب میکنند. منطق ارسطویی سینوی قدرت تبیینکنندگی این بخش از یافتههای حکمت متعالیه و آرای تفسیری متناظر با آنها را ندارد. بدین جهت باید کاستیهای این منطق را یا با تکمیل و ترمیم جبران نمود، و یا به منطقهای توسعهیافته و جایگزین جدید اندیشید. در این مقاله از دستگاه فازی، خوانشی اصلاح شده برای تبیین مناسب منطقی حقیقت مجرد مادی نفس مطرح شده است؛ بهوجهی که به امالقضایا در حکمت متعالیه (یعنی استحاله اجتماع نقیضین) نیز آسیبی وارد نشود.

کلیدواژه ها:

عدل/ عدالت پژوهی/ وحدت/ کثرت/ عدالت تشکیکی/ منطق تشکیکی

نویسندگان

سیدمجید ظهیری

دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد

جهانگیر مسعودی

دانشیاردانشگاه فردوسی مشهد

عباس جوارشکیان

استادیاردانشگاه فردوسی مشهد