دلالت های تربیت اخلاقی معنا شناسی باید از منظر کانت و متکلمان عدلیه

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 369

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JSR-13-48_008

تاریخ نمایه سازی: 30 اردیبهشت 1399

چکیده مقاله:

آگاهی از دلالت های معنا شناسی مفهوم باید در تربیت اخلاقی از دیدگاه بشری کانت و دینی متکلمان عدلیه این امکان را به افراد می دهد که درباره روابط خود، متناسب با ارزش ها و تکالیفی که بر عهده دارند شناخت بهتری به دست آورند. این پژوهش با دو رویکرد تحلیل زبانی و تحلیل استنتاجی و به روش نمونه گیری نظری از کلیه متون در دسترس به صورت کل شمار انجام گرفت. داده ها به روش موضوعی، کدگذاری و با نظام مقوله بندی قیاسی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد کانت در جستجوی معرفتی ضروری و کلی برای اخلاق است و دستیابی به آن را تنها از طریق عقل و به انگیزه انجام تکلیف میسر می داند. متکلمان عدلیه بر این باورند که اگر چه عقل می تواند در شناخت بایدها فرد را راهنمایی کند، اما در نظر گرفتن غایت اعمال است که انجام آنها را الزامی می نماید. با برقراری نسبت میان باید و هدف های تربیت اخلاقی، عوامل تاثیرگذار بر سلوک عملی فرد به دست آمد. این مولفه ها، دلالت های تربیت اخلاقی را در سه حوزه هدف ، نقش معلم و والدین و نقش فرد به دست داد.

نویسندگان

فاخته ماهینی

۱دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

علیرضا یوسفی

۲دانشیار گروه آموزش پزشکی مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

سید هاشم گلستانی

۳استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

نرگس کشتی آرای

۴استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Ahmadpoor, M. (2013). Islamic Sciences and Culture Academy (ISCA). http://www.dte.ir/portal/home ...
  • Alaee, G.H; Golestani, S.H; Keshtiaray, N. (2012). The analysis of ...
  • Avani, Sh. (2011). Kantian ethics Duty-oriented or obligation-oriented. Speech at ...
  • Bagheri, Kh. (2008). An Introduction to Philosophy of Education of ...
  • Bagheri, Kh. (2010). Approaches and research methods in the philosophy ...
  • Eslamian, M; Keshtiaray, N. (2014). Explanation of the components of ...
  • Great Islamic Encyclopedia (2014): http://www.cgie.org.ir. ...
  • Kant, I. (1984). Education. Translated by Shokouhi, Gh, Tehran: Tehran ...
  • Kant, I. (1990). Groundwork of the Metaphysics of Morals. Translated ...
  • Kant, I. (1997). Cririque of Practical Reason. Translated and Edited ...
  • Kant, I. (2004). The Doctrine of virtue: Part 2 0f ...
  • Korsgaard, C. (2000). Aristotle and Kant on the Source of ...
  • Mo’allemi, H. (2006). Ethics. Qabasat. 39 & 40, 93-108 [Persion]. ...
  • Motahari, M. (1987). Philosophy of Ethics. Tehran: Sadra [Persion]. ...
  • Motahari, M. (1992). Education in Islam. Tehran: Sadra [Persion]. ...
  • Omid, M. (1998). Must and must not, goodness and badness. ...
  • Rabbani Golpayegani, A. (2005). Philosophy of Obligation in ‘Adliyah theologians ...
  • Rabbani Golpayegani, A. (2006). Philosophy of Obligation in ‘Adliyah theologians ...
  • Research Institute of Hawzah & University (2007). Educational Aims of ...
  • Scruton, R. (1996). Kant. translated by Ali Paya. Tehran: Tarh-e ...
  • Sharifi, AH. (2009). What is good Which is bad Qom: ...
  • Sullivan, R. J. (2010). Introduction to Kant s Ethics. translated ...
  • Tousi, N. (1981). Naseri Ethics. Tehran: Khwarizmi [Persion]. ...
  • نمایش کامل مراجع