جهان اجتماعی و نقش مجسمه های شهری آنیش کاپور در میدان هنر از منظر پیر بوردیو

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 550

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JSRU-10-34_003

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1398

چکیده مقاله:

آنیش کاپور معاصر هنرمند مشهور هندی/ بریتانیایی، هنر را با مهندسی، زیبایی شناسی را با زندگی، هویت را با جهانی­شدن پیوند داد. بوردیو می گوید هر میدانی بینشی و برشی از جهان به مشارکت کنندگان بازارهای آن، تحمیل می شود. نقش تحمیلی نظام سرمایه­داری بر هنر معاصر روشن است. تفاوت های صوری آثار هنر معاصر همراه با همگنی وسیع و پیروی اصل تنوع است.  این پژوهش در قلمروی جامعه­شناسی هنر، درباره­ی چگونگی رابطه­ی پیچیده و چندوجهی میدان هنر معاصر است. هدف تشخیص نیروهای تاثیرگذار بر آثار هنری به ویژه مجسمه­های شهری در عرصه عمومی و میدان هنر معاصر است. چرا و در چه شرایطی کنش­گران اجتماعی این نوع آثار را تولید می­کنند و پیآمدهایش بر تولید هنری، میانجی­گری کدام است این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی قصد دارد با تمرکز بر آثار کاپور به شاخص های هنر عمومی و شناخت میدان های تاثیر گذار این هنر دست می یابد. نتایج نشان می دهد ماهیت آثار کاپور مانند بسیاری از تولیدات هنر معاصر و کارکردهای آنها در جهان سرمایه­داری تناقضاتی را نمایان کرده اند. آزادی در هنر معاصر از نوع عمومی و همگانی  نبوده و بیشتر در زندگی نخبگان وجود دارد که امکان تجربه هنری ، حق انتخاب در مصرف و هر نوع گزینشی را برایشان فراهم می سازد.

کلیدواژه ها:

هنر معاصر- میدان- کاپور- پی یر بوردیو- سرمایه داری جدید- جامعه شناسی هنر

نویسندگان

زهرا پاکزاد

دانشگاه الزهرا، تهران استاد یار گروه نقاشی دانشکده هنردانشگاه الزهرا (س)